Förlust i Mora
Publicerad: 2018-03-30
Ett jämnt och tätt fredagsderby resulterade till slut i en blåvit förlust med 0-2. Mora leder därmed nu direktkvalserien med 2-1 i matcher.

Ett jämnt spel, många närkamper, mycket vilja och en hel del målchanser kännetecknade den här matchen redan från start.
Det skulle dock dröja ända fram till halvvägs in i den andra perioden innan matchens första mål gjordes.
Målet tillkom efter att Mora vänt på spelet i egen zon och gått till ett snabbt anfall, som avslutades med att Alexander Hilmerson fick in pucken bakom Tex Williamsson.
Lagen turades om att stå för trycket i den här perioden, och bra målchanser för Leksands del hade exempelvis Patrik Norén och Tobias Forsberg.
Kedjan med just Tobias Forsberg, samt vapendragarna Jon Knuts och Martin Karlsson, var för övrigt, som så många gånger förr, en kedja som hela tiden gav leksingarna energi.

Ställningen 1-0 stod sig fram till 13 minuter in i den tredje perioden, då Moras David Kase spelade pucken bakom ryggen och fram till Emil Aronsson som kunde utöka den rödgröna ledningen till 2-0.
Leksingarna gjorde ett bra försök i spel sex mot fem i slutet av den tredje perioden, men fick inte någon puck förbi Christian Engstrand denna gång.
Mora vann matchen med 2-0 och leder nu matchserien med 2-1 i matcher. Det lag som når fyra segrar först belönas med en plats i SHL!
På söndag klockan 19.30 har Leksand chansen att utjämna på hemmais.
Vi ses i arenan!

Leksands IF