Tre poäng mot Frölunda
Publicerad: 2021-01-21
En målrik bortamatch mot Frölunda slutade med ännu en vinst efter att Leksand vunnit med siffrorna 5–4, vilket i sin tur var den sjätte raka segern på bortaplan.

Frölunda kom ut med ett högt tempo och fick till bra tryck i Leksands defensiva zon under matchens inledande minuter utan att skapa några riktigt farliga chanser. Efter inledningen jämnades spelet ut en del, och när knappt 14 minuter hade gått var det Leksand som gjorde kvällens första mål när Oskar Lang hittade Emil Heineman i slottet som vackert snärtade upp 0–1 i nättaket. Inte långt efter det blåvita ledningsmålet klarade leksingarna av två minuter i numerärt underläge för att kort därefter utöka sin ledning. Då var det ingen mindre än Jesper Kandergård som noterades för sitt första SHL-mål när han mycket fint fick upp pucken i krysset med en backhand för resultatet 0–2 efter den första perioden.

Inledningen av den andra perioden var lite mer trevande där inget av farligt värde kom på tal. Leksand redde bland annat ut ett boxplay för att sedan öka på till 0–3 nästan precis halvvägs in i mellanakten när Marek Hrivik fint sköt in pucken i powerplay, men knappt 50 sekunder senare skrev sig Frölunda in i målprotokollet när reduceringen kom som innebar 1–3 på tavlan. Innan perioden var över tvingades Leksand klara av ytterligare två numerära underlägen för att behålla tvåmålsledningen, och detta gjordes med bravur efter att försvaret och Janne Juvonen höll tätt.

Bara en minut in i tredjeperioden drabbades Leksand av ännu en oerhört märklig utvisning, men denna gång orkade man inte stå emot när Frölunda kunde få in pucken i numerärt överläge på det femte försöket. Två minuter efter 2–3-målet tog leksingarna sedan tillbaka taktpinnen när Carter Camper tog fart från egen zon, åkte ikapp pucken och läckert skickade in den via stolpen. Samme Camper skulle knappt nio minuter in i perioden sedan hitta en helt ren Patrik Zackrisson som bara hade att styra in 2–5 i spel fem mot tre. Trots en tremålsledning blev det rejält spännande i slutet av matchen när Frölunda lyckades reducera både en och två gånger när det var mer än sex minuter kvar av ordinarie tid. Hemmalaget tog sedan ut målvakten i det absoluta slutskedet för en slutforcering, men Leksand försvarade sig med näbbar och klor för att behålla ledningen matchen ut. Detta lyckades krigarna med och matchen slutade 4–5 vilket också innebar den sjätte bortasegern i rad.

På lördag väntar hemmamatch mot Färjestad.

Arvid Yngvesson