Calle Själin klar för Leksands IF
Publicerad: 2017-05-26
Leksands IF har idag gjort klart med den unge backen Calle Själin (-99) som senast kommer från Östersunds IK.

Calle Själin är född och uppvuxen i Östersund där han även inledde sitt hockeyspelande i Östersunds IK. Redan som 15-åring var Själin en av de tongivande spelarna i Östersunds J18-lag i J18 Elit. Under samma säsong fick Själin dra på sig den blågula landslagsdressen för första gången. Totalt blev det 9 framträdanden för det svenska U16-landslaget. Inför nästkommande säsong, 2015/2016, drabbades den unge backen av ett rejält bakslag då en spricka i ett ben i ena knät gjorde att hela säsongen fick ställas in för Själin. Till säsongen 2016/2017 var han dock tillbaka och representerade till största delen Östersunds IK i division 1 där han gjorde 15 poäng (5+10) på 34 matcher och med fina +12 i statistiken för +/-. Under slutet av fjolårssäsongen lånades Själin även ut till Timrå IK där han gjorde fem matcher i J20 SuperElit och sex matcher i allsvenskan. Under våren representerade han även småkronorna i J18-VM som avgjordes i Slovakien. Calles äldre bror, Pontus, är även han ett bekant namn i Leksands IF då han representerade föreningen säsongen 2014/2015. Pontus spelar numera i Luleå HF. Kontraktet med Calle Själin är ett a-lagskontrakt som gäller över säsongen 2018/2019.

-Jag ser väldigt mycket fram emot att få komma till Leksand. Det känns som ett bra steg för mig att ta från division 1 till HockeyAllsvenskan, och speciellt att få göra det i Leksands IF. Jag har bollat en del del tankar inför valet av klubb med min bror som spelat i Leksands IF tidigare och han hade bara positivt att säga om föreningen. Förra säsongen såg jag från början som ett "komma igång-år" efter min skada, men det gick bättre och bättre och att få avsluta säsongen med att spela J18-VM var väldigt kul och en stor erfarenhet för mig, säger Calle Själin.

-Calle är en utvecklingsbar tvåvägsback som klarar både det offensiva och det defensiva spelet bra. Calles styrka ligger i att han spelar ett enkelt spel med snabba beslut och god teknik. Calle gjorde ett riktigt bra intryck under vårens J18-VM och vi är glada att han väljer att komma till Leksand i konkurrens med flera SHL-klubbar, säger Mikael Karlberg om nyförvärvet.

Richard Brasar