Uddamålsförlust mot Luleå
Publicerad: 2020-09-27
Damlaget
Det blev en jämn tillställning i Tegera Arena under söndagen, även om gästande Luleå hade något mer spelövertag än hemmalaget. När krutröken lagt sig efter 60 spelade minuter, och inte minst en spännande avslutning, kunde gästerna avgå med segern då slutsiffrorna skrevs till 1-2.

Leksand kom till söndagens match med uddamålsförlust i ryggen från gårdagens hemmamatch mot MODO, och även gästande Luleå kom från förlust mot Brynäs med klara 7-4 under lördagen. I söndagens drabbning tog Luleå taktpinnen från start, men försvarsspelet och inställningen från Leksands sida var bitvis femstjärnig. Det schweiziska nyförvärvet Dominique Rüegg är även hon inne på att insatsen från Leksand inte går att klaga speciellt mycket på.
-Vi kommer ut helt okej och växer in i matchen minut för minut. Luleå är ett bra lag och sätter ändå en hel del press på oss, men vi kämpar och krigar riktigt bra i matchen. Luleå har många skickliga spelare och har bra skridskoåkare så det gäller att inte ge dem några lägen för då är de effektiva, men det hanterar vi bra idag. Tyvärr räcker det inte hela vägen till seger, säger Dominique Rüegg om matchen.

Chanser till fler hemmamål

Leksands enda mål i matchen kom tidigt i den andra perioden när Kajsa Armborg kunde förvalta en målvaktsretur från nära håll i numerärt överläge. Kajsa Armborg hade senare under mittperioden även ett skott som från läktarhåll kändes som ett misstänkt mål då pucken tog antingen i målramen eller i innerribban och ut igen, men inte heller TV-repriserna kunde bringa klarhet i saken och det misstänkta "målet" godkändes ej.

Under avslutningen av matchen lyckades Leksand vaska fram en del möjligheter till en kvittering men landslagsmålvakten Sara Grahn och hennes Luleå kunde stå emot och bärga trepoängaren.
-Vi lyckas skapa några bra chanser på dem i slutet. Vi sätter bra press på deras backar och tvingar dem att tappa puckar vilket vi skapar möjligheter genom. Det är surt att vi inte får in en puck och åtminstone får med oss en poäng idag, säger Dominique Rüegg om avslutningen.

Nyförvärvet växer in i säsongen

Hittills under säsongen har nyförvärvet Dominique Rüegg stått för två mål i leksandströjan, och har så här långt bildat något av ett radarpar tillsammans med finska Saana Valkama. Under söndagens match fick Rüegg och Valkama sällskap av Andrine Furulund i kedjan, och formationen stod för en gedigen insats matchen igenom. Själv menar Rüegg att det finns mer att få ut spelmässigt för hnnnes del.
-Säsongen för min egen del så här långt har varit helt okej, varken bra eller dålig egentligen. Jag kan fortfarande förbättra delar i mitt spel och jag ska fortsätta att att kämpa och bli bättre hela tiden, säger Dominique Rüegg.

Bortahelg väntar

För Leksands del väntar nu en förberedande träningsvecka innan bortamatcher mot Göteborg HC ochg HV71 står på menyn under den nästkommande helgen. Vad man ska fokusera på i förberedelserna till de två matcherna är schweiziskan tydlig med.
-Vi ska jobba vidare på de enkla men viktiga sakerna i vårt spel, som att sätta ännu mer press på våra motståndare. Vi har gjort det bra hittills men det kan bli ännu bättre, och det ska vi jobba vidare på under veckan, avslutar Dominique Rüegg.

Richard Brasar