Seger mot Oskarshamn
Publicerad: 2021-03-18
Med två mål i numerärt underläge och ett i numerärt överläge så lyckades Leksand bärga tre poäng mot Oskarshamn i kvällens möte.

Oskarshamn inledde matchen klart bäst och hade två ruskigt bra lägen att ta ledningen, men Janne Juvonen var vaken och stod för ett par fina räddningar. Istället för ett tidigt underläge så var det Leksand som fick till 1–0 i powerplay efter sex minuter när comebackande Peter Cehlárik distinkt skickade upp pucken i nättaket för att bara tio sekunder senare se Max Veronneau kvittera på ett friläge. Efter 1–1-målet var det bortalaget som fortsatt hade kommandot i matchen, men när tretton minuter hade gått av den första perioden kom nästa blåvita mål. Denna gång var det Peter Cehlárik och Otto Paajanen som tog fart i en två-mot-etta i boxplay där den sistnämnde lyckades pricka in 2–1 från nära håll. Det resultatet höll sig också till pausvila trots att Emil Heineman var nära att sätta ytterligare en puck i numerärt överläge.

Om den första perioden var relativt händelserik så var mittenakten det helt motsatta. Under den andra perioden lyckades inget av lagen skapa någon riktig farlighet då det där lilla extra saknades framåt samtidigt som att kvalitéen på passningsspelet inte var särskilt hög. Leksand kontrollerade dock spelet bra perioden igenom och det kunde ha blivit ett mål i slutsekunderna, men Nils Åmans skott letade sig utanför och andraperioden slutade alltså mållös.

Drygt fem minuter in i den tredje perioden kom nästa mål för kvällen när Leksand för andra gången i matchen lyckades näta i numerärt underläge. Marek Hrivik tog pucken i egen zon, satte fart och läckert pricksköt in 3–1 med ett otagbart skott för Joe Cannata. Några minuter senare var Mirco Müller ett klockrent stolpskott från att punktera kvällens tillställning, men istället så blev det rejäl nerv i slutet när Oskarshamn reducerade med en och en halv minut kvar av ordinarie tid. Närmare än så kom inte gästerna när Leksand lyckades hålla sin uddamålsledning matchen ut och ta tre nya poäng efter slutresultatet 3–2.

På lördag väntar en ny hemmamatch när Luleå kommer på besök till Tegera Arena.

Arvid Yngvesson