Trio förlänger med Leksands IF
Publicerad: 2022-02-13
Leksands IF
Leksands IF har knutit till sig tre viktiga pjäser inför framtiden i form av Agnez Svensson (2 års förlängning), Jesper Kandergård (1 år) och Patrik Norén (3 år).

Agnez Svensson

19-åriga Agnez Svensson kommer ursprungligen från skånska Kristianstad där hon inledde sin hockeykarriär i Kristianstad IK. Som ungdomsspelare kombinerade hon spel i Kristianstads ungdoms- och juniorlag med spel i Karlskrona HK i DamEttan södra innan hon inför säsongen 2019/2020 anslöt till Leksands IF. I Leksand har hon under sina tre säsonger hittills hunnit göra 52 SDHL-matcher. Under den innevarande säsongen har Svensson stått för ett rejält genombrott då hon hittills producerat 15 poäng (8+7) på 30 matcher och spelat +18 i statistiken för +/-. Det nyskrivna kontraktet med Agnez Svensson gäller över de kommande två säsongerna, till och med 2023/2024.

Agnez Svensson om att förlänga med Leksands IF:
-Jag tycker om Leksand som by och Leksands IF som förening väldigt mycket, så för mig är det jätteskönt att förlänga kontraktet. Jag har haft en bra utveckling under säsongen vilket är kul, och Leksands IF har en stor del i att jag lyckats utvecklas på det sättet. Sammanhållningen vi har betyder väldigt mycket för mig och för oss som grupp. Jag ser en ljus framtid för oss, och jag tror att damhockeyn generellt kommer att ta stora steg och att vi i Leksands IF kommer att ta steget till att bli ett topplag inom svensk damhockey.

Jesper Kandergård

20-åriga Jesper Kandergård kommer ursprungligen från Arvika och inledde sitt hockeyspelande i Arvika HC. Efter spel i ungdoms- och juniorlagen hemma i Arvika hann Kandergård även spela 19 matcher på seniornivå i Division 2 innan han inför säsongen 2017/2018 flyttade till Leksand för att inleda sina studier på hockeygymnasiet. Efter spel i föreningens J18- och J20-lag debuterade Kandergård i SHL-sammanhang under avslutningen av säsongen 2019/2020 då han representerade föreningens herrlag i två matcher under våren.

Under fjolårssäsongen slog sig Kandergård in på allvar i representationslaget på herrsidan, och han har totalt hunnit göra 65 SHL-matcher med föreningen. Det nyskrivna kontraktet med Jesper Kandergård gäller över den nästkommande säsongen, 2022/2023.

Jesper Kandergård om att förlänga med Leksands IF:
-Det känns superkul att få fortsätta i Leksands IF. Vi ska fortsätta att utveckla det vi byggt upp de två senaste säsongerna, och verkligen etablera oss som en toppklubb i SHL. Det ska bli väldigt kul att fortsätta vara med på den resan. Det är i Leksands IF jag vill vara, och fortsätta ta steg i min karriär. Jag tycker att jag har haft en fin utvecklingskurva de senaste åren i föreningen och ser fram emot att utvecklas ytterligare i och med föreningen.

Patrik Norén

29-åriga Patrik Norén kom till Leksands IF som junior från moderklubben Säters IF inför säsongen 2008/2009. Under sin första säsong i föreningen blev det endast spel i J18-laget, men under sin andra säsong fick han debutera i såväl J20 som i herrlaget, och han spelade även 8 J18-landskamper för Sverige säsongen 09/10. Säsongen därefter hade Norén slagit sig in i representationslaget på allvar och spelade båda sina säsonger som 18-19-åring uteslutande på seniornivå. Inför säsongen 13/14 då Leksands IF kvalificerat sig för spel i SHL lånades Norén ut till Timrå IK för fortsatt spel i HockeyAllsvenskan. Inför säsongen 14/15 lämnade Norén Leksands IF helt och skrev istället på för en tvåårig sejour i Almtuna IS.

Inför säsongen 16/17 var säterprodukten dock åter i Leksands IF där han kom att spela två ytterligare säsonger innan karriären gick vidare i SHL och spel med Skellefteå AIK som han representerade mellan 2018-2020. Inför säsongen 2020/2021 hittade Norén återigen hem då han inledde sin tredje sejour i Leksands IF. Totalt har Patrik Norén hittills spelat 380 tävlingsmatcher för Leksands IF i SHL, CHL och HockeyAllsvenskan.

Det nyskrivna kontraktet gäller över de tre kommande säsongerna, till och med säsongen 2024/2025.

Patrik Norén om att förlänga med Leksands IF:
-Det är såklart jättekul. Det har hela tiden varit målet att komma fram till en lösning och det känns kanon nu när det är klart. På något sätt har jag alltid längtat hem och velat spela för Leksand igen, och att vi nu fått till en längre lösning på tre år känns jättebra för mig. Framtiden ser riktigt intressant ut. Det har varit två riktigt bra år för mig sedan jag kom tillbaka och vi har mycket kvar att uträtta även den här säsongen, men blickar vi framåt tycker jag att det finns en helt annan framtidstro i Leksands IF och jag är nyfiken på vad som komma skall.

Richard Brasar