Seger mot Västervik
Publicerad: 2017-12-13
Leksand vann onsdagens hemmamatch mot Västervik med 5-3.

En blåvit 2-1-ledning efter en periods spel kändes rättvist.
– Vi gjorde en ganska bra period tycker jag. Vi fick en del långa anfall och satte bra tryck i deras zon, men vi måste sluta slarva i egen zon, sade målskytten Emil Bemström till LIF-TV i den första periodpausen.

I början av den andra peroioden utökade Leksand ledningen till 3-1, efter ett backskott signerat Daniel Bertov.
Leksingarna fortsatte att skapa chanser efter målet, men i slutet av perioden var Västervik nära en kvittering efter bra press i Leksands zon.
– Vi fortsätter att slarva med pucken lite i egen zon tyvärr, sade Daniel Bertov efter perioden.
Bertov som dittills i matchen noterats för ett mål och en assist var dock inte jätteimponerad av sin egen insats:
– Jag tycker faktiskt att jag spelar ganska dåligt där ute, men poängen trillar in…
I övrigt bjöd perioden på lite gruff mellan Patrik Norén och Conny Strömberg, ett bra blåvitt BP-spel, och ett inte lika framgångsrikt PP-spel.

Västervik reducerade i början av period 3 och var precis därefter heller inte långt ifrån ett kvitteringsmål, men Jonas Arntzen stod i vägen den gången.
Halvvägs in i perioden fick Leksand chansen i powerplay, men efter att Matt Carey ramlat i anfallszon kunde i stället Västervik kvittera på en kontring.
Den blåvita revanschen kom dock omgående, då Anton Karlsson skickade in 4-3.
Såväl det målet som Mattias Ritolas 5-3 gjordes i PP. Emil Bemström gjorde därefter ett mål i öppen kasse, ett mål som dömdes bort för offside.

Seger med 5-3 och redan på fredag är det dags för ny hemmamatch, då Södertälje gästar Tegera arena.

Leksands IF