Vinst i Sudden - Klara för SHL
Publicerad: 2019-04-05
Leksands IF är tillbaka i SHL efter att August Berg avgjort matchserien i Sudden Death.

Första perioden var rätt fram och tillbaka där chanser skapades åt båda håll. Leksands försvar stod för en gedigen insats under de första 20 minuterna där man bland annat klarade av ett numerärt underläge, och Axel Brage fortsatte att storspela genom att rädda ett nästan givet mål med benskyddet. Bästa chansen för Leksand stod David Rundqvist för då han sånär kunde få in pucken på ett friläge.

I andra perioden tog Leksand över spelet mer och mer efter att ha klarat av Moras inledande press. Thomas Valkvae Olsen var otroligt nära att ge Leksand ledningen efter bara några minuter, men det skulle dröja till ett senare skede innan ledningsmålet kom. Efter drygt 13 minuters spel fick Linus Persson tag i pucken och passade till Anton Karlsson som snyggt sköt in 1-0. Leksand hade sedan ytterligare chanser att öka på innan pausvila, men ettmålsledningen höll sig.

30 sekunder in i tredje perioden kvitterade Mora som från ingenstans, vilket också skapade rejäl nerv i matchen. Efter 1-1 tog det ett tag för Leksand att komma tillbaka i spelet igen, men när de väl gjorde det kom ett nytt ledningsmål. Thomas Valkvae Olsen fick pucken i ett härligt läge och satte 1-2 med ett riktigt sniper-avslut. Mora kvitterade dock igen med drygt fyra minuter kvar av ordinarie tid och tog matchen till sudden death. I det avgörande momentet klev ingen mindre än August Berg fram och sköt upp Leksands IF i SHL med sitt första mål i A-lagströjan.

LEKSANDS IF ÄR TILLBAKA I SHL!

Arvid Yngvesson