Uddamålsförlust mot Örebro
Publicerad: 2020-01-16
Trots 39 skott framåt blev Leksand nollade av Örebro hemma i Tegera Arena och kammade därmed noll poäng.

Leksand kom ut riktigt starkt i inledningen av matchen och tryckte tillbaka Örebro rejält under de tio första minuterna. Chanserna radades upp där Mattias Ritola tidigt hade ett skott i stolpen bland många andra farligheter. Trots detta så var det gästerna som från ingenstans tog ledningen efter 15 minuters spel då ett backskott styrdes via en Leksands-spelare och in i mål. Första perioden slutade alltså 0–1 trots att Leksand spelat riktigt bra och borde haft ledningen om chanserna suttit.

Andra perioden fortsatte på ungefär samma sätt då Leksand fortsatte med att vara det spelförande laget. Även i denna period skapades lägen på lägen, men återigen så grinade det emot då pucken inte ville hela vägen in. Närmast en kvittering var Martin Karlsson som bara var centimeter från att trycka in pucken, men 0–1 höll sig perioden ut.

Den tredje perioden var jämnare än de två föregående då Örebro stängde ner och tillät inte Leksand skapa lika farliga målchanser som tidigare i matchen. Med knappt tre minuter kvar till ordinarie tid valde Roger Melin att ta ut Janne Juvonen för att försöka få in en kvittering med en man mer, men tyvärr ville inte pucken in även denna gång och matchen slutade med en tung 0–1-förlust.

På lördag väntar en mycket viktig bortamatch mot Oskarshamn.

Arvid Yngvesson