Tränarduon entledigas
Publicerad: 2022-03-03
Damlaget
Leksands IF har beslutat att entlediga SDHL-lagets tränarduo Mathias Olsson och Mattias Blomstrand från sina tränarroller för resten av säsongen 21/22. De ersätts av en trio i form av Alexander Bröms, Ylva Martinsen och Kristina Lundberg.

SDHL-säsongen har hittills inte gett det utfallet som man varken hoppats på eller förväntat sig från Leksands IFs del. Med tre grundseriematcher kvar att spela ligger Leksand på en niondeplats i sammandraget, vilket skulle betyda att man tvingas till kvalspel för att behålla platsen i SDHL om det skulle stå sig efter färdigspelad serie. Man har dock hugg på såväl SDE som är ett poäng före samt AIK som är två poäng före i tabellen, och där båda dessa lag har en match mer spelad än Leksand. Leksand har såväl AIK som SDE kvar att möta under den avslutande veckan vilket betyder att man har utfallet helt och hållet i egna händer.

Med bakgrund av den resultatmässigt tunga säsongen bakom sig väljer nu Leksands IF att entlediga tränarduon Mathias Olsson och Mattias Blomstrand från sina roller under resten av den innevarande säsongen, 2021/2022. Dessa ersätts av Alexander Bröms som kommer att kombinera sin roll som sportsligt ansvarig för damverksamheten med att även leda laget som huvudtränare under säsongsavslutningen. Till sin hjälp kommer han att ha en mycket rutinerad duo i form av Ylva Martinsen och Kristina "Kicki" Lundberg som båda kommer med en stor erfarenhet såväl som spelare som ledare.

-Leksands IF som organisation, och jag som sportsligt ansvarig för damverksamheten, utvärderar hela tiden resultaten och framstegen i den dagliga verksamheten. Med ursprung i att vi haft en resultatmässigt tung säsong och inte tagit de poängen vi hoppats på har vi kommit fram till att vi vill satsa på nya röster och ett litet annorlunda ledarskap inför avslutningen av säsongen, säger Alexander Bröms.

Richard Brasar