Forsberg om vinsten mot SSK
Publicerad: 2019-09-07
Det blev vinst med 3-1 mot Södertälje i lördagens match i Skoda Trophy. Södertälje inledde bäst både tempomässigt och målmässigt, men Leksand skärpte till spelet och kunde vinna relativt bekvämt. – Vi fick en tillsägelse i pausen mellan första och andra perioden, säger forwarden Fredrik Forsberg.

Fredrik berättar att laget själva konstaterat att tempot var för lågt. Och att passningarna inte satt där de skulle.
– Vi pratade om det och sen kom tränarna och sa samma sak, berättar Fredrik.
Spelet blev klart bättre i andra perioden. SSK tog ledningen med 1-0 men Marek Hrivik kvitterade några minuter senare. Marek gjorde även 2-1 i tredje perioden. Matchens lirare Thomas Valkvae Olsen passade snyggt till båda målen.
– Den kedjan är jättebra idag. De hittar varandra och har bra tempo, säger Fredrik.
Han vill också lyfta fram sin kedjekompis och lagkapten Martin Karlsson.
– Han är lika bra i varje match. När jag mötte honom och Knuts med mitt förra lag var det alltid jäkligt tufft säger Fredrik imponerat.

Punkterar matchen

SSK försöker kvittera men det är Martin Karlsson som avgör tillställningen med 3-1. Ett mycket sevärt mål med pass från just Fredrik.
– Det var kul att han fick upp pucken så snyggt i krysset. Jag trodde inte att min passning hade tillräcklig fart för en sån styrning. Den var mer tänkt att han skulle ta emot pucken och sen skjuta, säger Fredrik glatt.
SSK hade några lägen efter målet, men det blev inte särskilt spännande och Leksand kunde vinna med 3-1.

Från Almtuna

Fredrik är ny i truppen och spelade de föregående två säsongerna i Almtuna. Han tycker att hans styrka, snabbheten, kommer mer till sin rätt i Leksand.
– Där var det lätt så att jag eller någon annan höll i pucken nån extra sekund. Och det drar ner pucktempot. Här får man pucken där man vill ha den. Det är stor skillnad på spelet i Hockeyallsvenskan och SHL, säger Fredrik.
Han är glad över att Almtuna fick tillbaka sin plats i Hockeyallsvenskan trots att de åkte ur i kvalet.
– De hör hemma där. Att åka ur med en klubb är bland det värsta man kan vara med om i hockeyn.

Bra försäsong

Fredrik har visat upp sin fina skridskoåkning och hastighet under försäsongen. Han tycker att det varit en rolig tid, men det märks att han har höga krav på sig själv.
– Idag var jag inte riktigt nöjd med allt på isen. Jag vet vad jag kan och blir irriterad om jag slår felpass, säger tjugotreåringen bestämt.

Brynäs nästa motståndare

Nu återstår en match för Leksand i cupen. Klockan tolv på söndagen står Brynäs för motståndet. Fredrik spelade matchen mot AIK. Och han tror att han blir trettondeforward i morgon.
– Vi går runt på mycket folk. I går fick juniorerna chansen. Alla i truppen orkar spela tre matcher på raken men det är dumt att chansa, säger Fredrik.
Han säger att det är lättare att få skador och göra misstag om man är trött i huvudet och kroppen.
– Det är inte värt det så nära inpå premiären. Och det är bra för juniorerna att få chansen att testa seniorspel.

Södertälje SK - Leksands IF 1-3
(0-0, 1-1, 0-2)
Skott: 21-28 (6-7, 8-10, 7-11)
1-0 22.18 Christopher Bengtsson