Knapp förlust mot Luleå
Publicerad: 2019-12-30
Trots en grym insats av Janne Juvonen i målet blev Luleå för tuffa och kunde vinna med 2–0 efter att ha avgjort i tom kasse.

Första perioden var helt och hållet Luleås där hemmalaget förde spelet och pressade ner Leksand i egen zon gång på gång. Serieledarna anfallde och tryckte på perioden igenom, men Janne Juvonen stod för en fantastisk insats i kassen och räddade hela 17 skott under de 20 första minuterna. Den svettigaste räddningen var på ett friläge där han hindrade Robin Kovacs från att göra mål med en fin benparad.

Den andra perioden var mycket jämnare än den föregående då Leksand tog sig in i matchen på riktigt och skapade ett par lägen, bland annat när Marek Hrivik var nära i powerplay. Luleå tog dock ledningen välförtjänt med tre minuter kvar av mellanakten, och bara sekunder efter 1–0-målet var Oskar Lang mycket nära att sätta en kvittering men den chansen stoppade Joel Lassinantti och såg till att 1–0 höll sig perioden ut.

Den avslutande delen av matchen var ganska avslagen och Luleå bevakde sin ledning väl. Leksand hade trots det ett par chanser att kvittera och ta matchen till förlängning, bland annat efter en fin uppåkning av Jonas Ahnelöv, men inget mål gjordes ikväll. Istället kunde Luleå avgöra i öppet mål och vinna matchen med 2–0.

På lördag väntar hemmamatch mot Skellefteå, säkra din plats i arenan och hjälp laget till tre poäng!

Arvid Yngvesson