Förlängningsseger mot Färjestad
Publicerad: 2020-10-24
För tredje hemmamatchen i rad så vann Leksand med 3–2 efter förlängning efter att Oskar Lang återigen varit på isen och denna gång avgjort själv med ett fint mål.

Leksands första tjugo minuter var mycket bra då laget visade upp ett fint spel perioden igenom. I den första halvan av perioden så radade hemmalaget upp flera chanser där såväl Jonas Ahnelöv som Marek Hrivik hade skott som tog i utsidan av stolpen. Färjestad hade även de ett par chanser några minuter därefter, men Janne Juvonen räddade alla lägen och perioden slutade mållöst.

Andra perioden var desto mer händelserik och innehöll det mesta. Endast 26 sekunder in i perioden så fixade Peter Cehlárik ledningen i powerplay efter att hans skott styrt in på en Färjestads-klubba in i mål. Gästerna kvitterade sedan efter knappt nio minuter i numerärt överläge, men det var en situation där Marek Hrivik hade en puck i mål som kom att hamna i fokus. Slovaken skickade in pucken från nära håll i vad som tydligt såg ut att vara ett godkänt mål, men situationsrummet tog på något vis bort det efter videobedömning. Strax därefter räddade Janne Juvonen en straff för Färjestad och såg till att 1–1 höll sig till pausvila.

Leksand kom ut riktigt bra i den tredje perioden och återtog ledningen efter fem minuters spel när Peter Cehlárik dunkade in sitt andra mål för dagen. Inte långt därefter var Nils Åman nära att öka på ledningen på ett friläge där skottet dock räddades, och den fartfyllda inledningen tvingade dessutom Färjetad att ta en tidig timeout i perioden. I mitten av perioden kvitterade gästerna på nytt efter en märklig utvisning på Oskar Lang, och 2–2 höll sig sedan till ordinarie tid var över. Väl i förlängningen så klev 3 mot 3-stjärnan Oskar Lang fram och avgjorde matchen med ett mycket fint mål för två härliga poäng.

På tisdag väntar hemmamatch mot HV71.

Arvid Yngvesson