Straffseger mot AIK
Publicerad: 2018-10-07
En jämn och målsnål match borta mot AIK gick till straffar. Enda målskytt i straffläggningen blev Thomas Valkvae Olsen som därmed ordnade två poäng för Leksand.

Första perioden var rätt händelselös och inga riktigt klara målchanser skapades. Båda lagen hade två numerära överlägen vardera, men kunde trots det inte få till några farliga chanser och spräcka målnollan innan pausvila.

Andra perioden hade inte mycket att bjuda på spelvis. Det var länge ett ställningskrig ute på isen, och 14 minuter in i mellanakten tog AIK ledningen i ett powerplay. 1-0 var också siffrorna som höll sig till andra periodpaus.

Leksand fick jaga hårt efter en kvittering i tredje perioden, och till slut satt pucken. Knappt elva minuter in så kunde Jon Knuts skjuta in 1-1 i öppet mål efter en målvaktsretur, vilket också blev resultatet efter ordinarie tid. Matchen togs därmed till förlängning, men inget mål gjordes i 3 mot 3-spelet och straffar avgjorde. Där klev Thomas Valkvae Olsen fram och fixade två poäng med hem till Leksand.

Arvid Yngvesson