"Trucken" inför Frölunda borta
Publicerad: 2020-10-03
Ikväll finns det chans till snabb revansch för herrlagets del efter torsdagens förlust mot Örebro. Frölunda för motståndet i Scandinavium med nedsläpp klockan 18:00, och Daniel Olsson Trkulja hoppas på tre poäng.

Torsdagens match mot Örebro slutade som bekant med en tråkig förlust för herrlaget, men nu ställs istället siktet in på kvällens bortamatch mot Frölunda HC. Laget tränade på is under fredagsförmiddagen och lämnade runt lunchtid under gårdagen Tegera Arena med siktet inställt mot västkusten. Förhoppningen är givetvis att få bättre utdelning i dagens match än mot Örebro senast.
-Jag tycker ändå att vi spelar ganska bra stundtals i matchen mot Örebro, men vi blir lite väl i ivriga i vissa lägen. Vad som händer då är att vi frångår vår gameplan en del och då blir vi snabbt straffade. Håller vi oss lite mer disciplinerade mot Frölunda kommer det bli bra, säger Daniel Olsson Trkulja om den senaste matchen.

Daniel Olsson Trkulja stod under torsdagens match mot Örebro dessutom för sitt första poäng i seriespel för säsongen då han assisterade till Martin Karlssons ledningsmål i den första perioden.
-Det var såklart skönt att få spräcka nollan i poängkolumnen för egen del. Jag hoppas såklart att kunna bidra offensivt i varje match för att hjälpa laget, säger "Trucken".

Roadtrip med laget

Lördagens bortamatch innebär även den första hotellhelgen för herrlagets del under årets SHL-säsong. Att vara på resande fot och vara borta från Dalarna under perioder är inget obekant liv för en hockeyspelare som "Trucken".
-Personligen ser jag inga problem i att vara ute på långresor, det finns alltid något att göra. På bussen brukar det ofta bli poker eller något annat kortspel, men annars handlar det mest om att passa på att vila och sova. Det är skönt att få åka dagen innan match så man får en god natts sömn och en bra uppladdning inför uppgiften.

Frölunda på menyn

Under lördagen är det Frölunda som står för motståndet. Göteborgarna inledde SHL-säsongen med två raka segrar mot HV71 och Djurgården, men förlorade i torsdagens omgång på bortaplan mot Skellefteå med 3-1. Från Leksands håll vet man vad man kommer att ställas mot under lördagskvällen.
-Ett bra lag, helt klart. De är vassa framåt, stabila bakåt och spelar en fartfylld hockey så vi vet vad vi har att möta. Det blir en tuff nöt att knäcka, men en ruggigt härlig utmaning för oss.

Hur knäcker vi nöten då?
-Spelar vi som vi vet att vi kan, med bra fart och utan att ge bort för många målchanser så kan vi absolut åka hem med en seger.

Vem avgör i Scandinavium?
-Det gör jag själv, avslutar Daniel Olsson Trkulja utan att tveka.

Richard Brasar