Skadeuppdatering herrlaget

Publicerad: 2023-02-13
SHL återstartar efter landslagsuppehållet med ett intensivt spelschema. För Leksands del väntar Växjö hemma, Luleå borta och Brynäs hemma under veckan. Här är en uppdatering gällande skadeläget i truppen.

Efter föregående veckans landslagsuppehåll återstartar nu de nationella serierna med full fart. Landslagsuppehållet har inneburit en del träning, men även en del välbehövlig återhämtning, för spelarna i herrlagets trupp.

-Vilan har varit nyttig för alla, och de är pigga och på tå för den sista slutspurten av säsongen. Skulle vi sluta topp-6 i SHL kan vi få en veckas uppehåll från matcher, annars kommer vi ha ett intensivt matchschema fram tills dess att säsongen är slut. Vi tränade måndag och tisdag under den föregående veckan, sedan var laget ledigt onsdag-lördag innan vi återstartade under söndagen och därmed får tre träningar innan tisdagens match mot Växjö, säger fysioterapeuten Per-Ivar Andersson.

Sedan den senaste uppdateringen har Peter Cehlárik anslutit till laget och när en ny spelare ansluter följer man samma rutiner som alltid, berättar Per-Ivar Andersson.

-Vi kommer att göra lite olika tester med Peter här under dagen. Det är undersökningar enligt sedvanligt protokoll med vår vanliga screening av spelarna för att se att allt är okej, samt några förebyggande kontroller. Peter har ju spelat matcher under hela säsongen och verkar fräsch så det är inga konstigheter alls, utan bara rena rutinkontroller.

Frånvaroläget

För närvarande är det tre spelare i herrtruppen som har varit eller är på skadelistan, och som kommenteras av fysioterapeuten Per-Ivar Andersson nedan.

Mikael Ruohomaa
-Mikael har kört stenhård träning på is parallellt med sin rehabilitering de senaste veckorna, och är i en fantastiskt bra fysisk form. Mikaels utmaning nu är att komma upp i speltempot och snabbheten i reaktioner på isen, och det kan man egentligen bara få i matchsituationer. Mikael tränar för fullt och är uttagningsbar till morgondagens hemmamatch mot Växjö.

Marek Hrivík
-Marek kör fortsatt rehab som går framåt hela tiden. Han kommer under veckan att träffa det medicinska teamet i Stockholm som vi samarbetar med kring hans rehabilitering, och utifrån det mötet ta beslut kring nästa steg i hans rehab. Nästa steg som vi siktar på är att kunna köra på med mer isträning för Mareks del. Efter att han fått klartecken att trycka på mer i sin isträning kommer han att behöva åtminstone cirka två veckors återuppbyggnad för att vara redo för spel. Han kommer därmed inte att vara aktuell för spel under de närmsta två veckorna i alla fall, och vi får återkomma med mer information senare utifrån de nya svaren vi förväntas få senare under veckan.

Anton Lindholm
-Anton ådrog sig en överkroppskada i bortamatchen mot Örebro i den sista SHL-omgången innan landslagsuppehållet. Han tvingades därmed tacka nej till landslagsspel med Tre Kronor under förra veckan. Anton kommer med största sannolikhet inte att spela tisdagens hemmamatch mot Växjö, men jag räknar med att han ska kunna vara tillbaka i spel till någon av matcherna senare under veckan.

Richard Brasar