Seger mot Rögle
Publicerad: 2021-03-25
Ett hattrick från Mirco Müller och en strålande insats från Janne Juvonen låg till grund för kvällens 3–1-vinst borta mot Rögle. Detta var också sjunde segern i rad för Leksand som även säkrade en topp fyra-placering med chans på tredjeplatsen inför grundseriens sista omgång.

Matchen inleddes på sämsta tänkbara sätt för Leksands del när Rögle tog ledningen efter bara en dryg minut genom Moritz Seider. Hemmalaget hade kort därefter ett friläge som sånär resulterade i ännu ett mål där Janne Juvonen revanscherade sig, och istället för ett nytt Rögle-mål så kunde Leksand kvittera i boxplay efter fyra och en halv minut. Leksingarna på isen kom i en tre mot tvåa där Peter Cehlárik hittade fram med en fin passning till Mirco Müller som lirkade in kvitteringen mellan benen på Christoffer Rifalk. Efter 1–1-målet fortsatte spelet i ett högt tempo med flera riktigt högoktaniga målchanser där Janne Juvonen bland annat räddade både ett och två nästan givna mål. Detta gjorde i sin tur att Leksand kunda ta ledningen med bara två sekunder kvar av den första perioden när Fredrik Forsberg stod för ett fenomenalt jobb i sarghörnet och fick fram pucken till Mirco Müller som placerade in sitt andra mål för kvällen och 1–2 på tavlan.

Bara 18 sekunder in i den andra perioden fullbordade Mirco Müller sitt hattrick när han med en fladderpuck skickade in 1–3 efter en fin skymning från Jon Knuts. Inte många minuter senare hade både Marek Hrivik och Dennis Everberg varsin gyllene chans att sätta pucken på friläge, men målvakterna stod emot med fina räddningar. Rögle var sedan det bättre laget perioden ut där hemmalaget skapade bra tryck i slutdelen men där Leksands försvar med Janne Juvonen i spetsen såg till att hålla tvåmålsledningen till pausvila.

Tidigt i den tredje perioden hade hemmalaget en puck i nät som dock dömdes bort snabbt efter en videogranskning för spelare i målgården. Därefter var det en del fram och tillbaka i den tredje perioden med en liten fördel till Rögle i antal chanser där Leksand försvarade sig mycket väl och höll tätt bakåt. Hemmalaget försökte sedan att komma ikapp i slutet av matchen genom att ta ut målvakten, men inget mer m¨ål gjordes och resultatet 1–3 höll sig tiden ut. Denna vinst innebar en säkrad topp fyra-placering för Leksand och häng på tredjeplatsen inför den sista omgången.

På måndag kommer Malmö på besök till Leksand.

Arvid Yngvesson