Bortaförlust mot Växjö
Publicerad: 2020-01-25
Kvällens bortamatch mot Växjö slutade 5–1 till hemmalaget efter en slätstruken insats från Leksands sida.

Matchen inleddes rätt trevande där inget av lagen direkt tog tag i matchen. Inget farligt skapades under matchens första tio minuter, men därefter hände det betydligt mer. Växjö tog ledningen efter 14 minuter då Marcus Paulssons mål godkändes efter några minuters videogranskning. Därefter fick Leksand chansen att kvittera då man tilldelades två powerplay i följd, och i det senare kom också 1–1. Oskar Lang fick pucken i slottet och skickade densamma rätt upp i krysset för ett vackert mål. I periodens sista sekund hade sedan hemmalaget en puck i ribban, men 1–1 höll sig perioden ut.

Den andra perioden var mycket tung för Leksand då Växjö drog ifrån och kopplade greppet då man tog vara på misstag från Leksands sida. Två minuter in i perioden gjordes 2–1 på ett friläge, och efter tolv minuter kom 3–1 efter ett misslyckat byte. I mellanaktens sista minut kunde Växjö även sätta 4–1 i powerplay och hade näst intill avgjort matchen där och då.

Matchen punkterades definitivt en dryg minut in i den tredje perioden då Växjö kontrade in 5–1. Resterande tid var inte av högt underhållningsvärde då hemmalaget försvarade sin ledning och Leksand inte kom till någon direkt farlighet. Slutresultatet skrevs alltså till 5–1 och nu väntar några dagars matchledigt innan det är dags för bortamatch mot Färjestad på torsdag.

Arvid Yngvesson