Nielsen om matchen i Småland
Publicerad: 2018-12-05
Leksands assisterande tränare Jens Nielsen är frustrerad efter onsdagskvällens match borta mot Västervik. Förlust med 0-3 där de två sista målen är i tom bur. – Om vi bara släpper in ett mål på bortaplan borde det räcka till vinst.

Västerviks 1-0 från andra perioden håller i sig till slutet av period tre. Leksand tar timeout och plockar ut målvakten Jonas Arntzen. Jens gillar det han ser av målvaktsspelet fram till dess.
– Arntzen gör en jättebra match.
Jonas räddar 25 av 26 skott och kan inte göra mycket åt målet.
– Det är en felbedömning och ett dåligt byte. Där måste vi byta en och en i och med att det är i andra perioden och långt till båset, säger Jens besviket.
Som sagt…endast ett mål bakåt borde vara nog för tre poäng. Men målskyttet har totalt låst sig. Både i powerplay och fem mot fem.
– Vi kommer till lägen, men pucken vill inte in. Vi behöver nåt studsmål. Du vet, där det tar på en byxa och in så att vi känner att vi har lite flyt, förklarar Jens.
Han berättar att grabbarna i laget är helt slut efter matchen.
– De kämpar på, men får inte betalt för sitt slit. Vi behöver ett enkelt mål. Det sitter lite i huvudet och då gör man inte som man brukar göra, säger Jens.

Alla står upp i båset. Är det ett bra tecken?
– Ja, det är inget fel på moralen. Det känns som att många vill för mycket. Jag har själv varit där som spelare. Att man åker för mycket och då är trött när man kommer till lägena.

Unga backar

Ikväll hade Leksand fem backar under 21 år i laguppställningen. Och Jens är nöjd med de unga backarnas prestation.
– Det är bra utbildning för dem, en sån här match, menar tränaren.
Jens berömmer också Västervik som offrar sig och täcker mycket skott. Och han håller med om att Västerviks taktik att tråka ut Leksand fungerar bra idag.
– Vi pressar på och har lägen men…Det är så det är just nu. Vi måste hitta en lösning på det här.

Modo på fredag

Laget åker upp till Örnsköldsvik för nästa bortamatch på fredag.
– Det kan vara bra med en lång resa där vi kan samla ihop oss. Det här ska vi vända ihop. Det är inte en eller två gubbar som ska göra det, utan alla tillsammans, menar Jens.
Han hade trott att vändningen skulle komma i kvällens möte med Västervik och han vet att Modo är en tuffare motståndare.
– Men då blir det ännu skönare att vända det här där uppe, avslutar Jens.

Katharina Dalmalm