Sommarsnack med Axel Brage
Publicerad: 2020-07-09
Herrlagets målvakt Axel Brage har en bra sommar trots att den inte är precis som vanligt. Coronan påverkar även hockeyspelares vardag och semester. -Det är mycket mer eget ansvar när det gäller träningen.

Axel och familjen har nyligen flyttat in i ett parhus i Leksand. Så det är en hel del som ska fixas för att komma i ordning.
–Vi bodde i en lägenhet på Noret tidigare, men med dottern på ett och ett halvt så är det skönare att ha en trädgård och mer utrymme, säger småbarnspappan och får avbryta intervjun en minut för att hindra dottern från att äta ett paket jäst.

Bra resa till Idre med laget

Förutom flytt och småfix i huset är det alltså individuell träning som gäller för Axel. Spelarna har ofta en sån period under sommaren, men i år har det blivit mycket mer egentid än vanliga år. Så resan med laget till Idre i mitten av juni var ett välkommet avbrott.
–Det var kul att göra nåt annat. Att komma iväg. Det har ju inte blivit några resor på grund av coronan, säger Axel som berättar att han verkligen gillade naturen i Idre.
–Det var härligt med renar och sånt. Vi spelade minigolf en dag och fick vänta på att renarna skulle flytta sig från banorna. Nä, de är inte lika stora som älgar, men maffiga med sina horn, säger Axel glatt.

Med på resan var större delen av laget. De utländska spelarna kunde så klart inte resa till Sverige så de saknades. Axel gillar att det är så stor del av laget kvar från säsongen som gick.
–Det är bra att behålla stommen eftersom det ger en ännu tajtare grupp till hösten. Samtidigt behöver man alltid fylla på med några nya, säger Axel om läget i laget.

Vem tycker du var MVP (mest värdefulle spelare) säsongen som gick?
–Jag har ju en förkärlek till Knuts och Karlsson. För jobbet de gör, säger Axel om lagkompisarna Jon Knuts och Martin Karlssons insats. Axel vill också ha med Marek Hrivík.
–Det ska väl egentligen bara var en MVP, men de tre var väldigt bra och viktiga för laget.

Hoppas på träningsmatcher

Så just nu egen träning och lite semester för herrlaget. Sen drar det igång på allvar i slutet av juli.
–Vi går på is där nånstans i början av augusti. Men vi får se hur det blir i och med att Weda Skog Arena brunnit, berättar Axel.
Förutom corona så innebär branden i träningshallen en del utmaningar för klubben. Axel hoppas så klart att det ska lösa sig till det bästa.
–Jag ser fram emot träningsmatcherna. Vi får väl se hur det blir med dom. Men man måste ju planera för att de ska bli av, sammanfattar Axel det ovissa läget.

Bra Midsommar

Innan säsongen börjar så hoppas Axel och lagkompisarna på en bra sommar i Leksand. Så, vad har varit roligast hittills?
–Midsommar. Vi firade med några kompisar och hade trevligt. Om jag saknade Gropen? Jag har hunnit med det två år och med dottern hade det inte varit optimalt att vara där i år så det här blev ett bra alternativ.

Vem i laget tror du har den roligaste semestern?
–(Jonas) Ahnelöv! Jag tror inte han har haft tråkigt någon gång i hela sitt liv, säger Axel med ett skratt.

Till sist, har du något tips om vad man kan gör i Leksand i sommar?
–Det är en svår fråga nu när så mycket är stängt, men jag tycker att ni ska åka och bada. Det finns otroligt många fina badställen här, hälsar Axel.

Katharina Dalmalm