Förlust mot AIK
Publicerad: 2020-10-24
Damlaget
Dagens möte mot AIK var viktigt i kampen om att hålla sig på rätt sida kvalstrecket. Tyvärr var det gästerna som plockade samtliga tre poäng efter att vunnit med 4–2. – De har bättre energi än oss, säger en besviken Tuva Kandell efter matchen.

Förutsättningarna inför kvällens match var tydliga: vid vinst skulle Leksand lägga sig på samma poäng som AIK som ligger precis ovanför kvalstrecket. Vid förlust skulle AIK dra ifrån och skapa ett sex poäng stort gap. När slutsignalen gick var det stockholmarna som jublade eftersom de just vunnit med 4–2.
– Jag tycker väll att de är en ganska så rörig match i helhet, men vissa stunder var den bättre än andra. Och det gäller båda lagen, säger backen Tuva Kandell till hemsidan.

AIK avgjorde i tredje

Matchen var jämn väldigt länge. Det var mållöst efter första perioden och efter den andra stod det 1–1. Det var AIK som gjorde första målet, men efter en stark avslutning kunde de blåvita kvittera några minuter före den andra pausen.
I tredje studsade dock pucken inte alls Leksands väg. Man hade en del fina chanser, men det var AIK som kunde gå fram till 4–1. Leksand lyckades reducera till 2–4, men närmare än så kom man inte.
– Vi kan bra mycket bättre och det vet vi allihopa. Vi blir frustrerade av deras mål och spelar sämre och svårare hockey. Sedan sätter de väl de farliga lägen de får.
Som helhet, vad är det som avgör?
– Jag skulle jag säga är att de har bättre energi både på isen och i båset, då luften i princip går ur oss när de tar ledningen. Sen skulle jag också säga att de har mer tur med studsar och så vidare, men de kan man såklart inte skylla på.

Nu väntar SDE

I morgon söndag väntar en ny viktig match. Då är det SDE som står för motståndet, ett lag som också ligger strax ovanför kvalstrecket. Om Tuva Kandell får bestämma får stockholmarna möta ett Leksand med mer energi och attityd än vad man hade i dag.
– Vi måste vilja vara först på pucken. Vi bara måste vilja vinna och göra allt vi kan för att vinna. Vi kan så mycket bättre och de vet vi. I morgon måste vi använda oss utav det vi kan, för det tycker jag inte vi gjorde i dag.

Elisabet Wahl