5-1 mot Almtuna
Publicerad: 2019-02-08
Fredagens hemmamatch mot Almtuna slutade 5-1 efter fartfyllt och härligt spel, och därmed är segersviten nu uppe i sju matcher.

Inför matchen hyllades Niklas Eriksson med en fin ceremoni och tröjhissning, och när pucken släpptes så var det bra fart på båda lagen. Flera riktigt farliga lägen uppstod bara några mintuer in i matchen åt båda håll, och både ett och två mål kunde ha gjorts tidigt där Leksand bland annat hade två powerplay. Leksands offensiv ökade stadigt ju längre den första perioden led, men konstigt nog gjordes inget mål och perioden slutade mållöst.

Andra perioden inleddes i 3 mot 5 i över en minut, men det numerära underläget klarades av på bästa sätt av krigarna på isen. Därefter tog Leksand över helt, och mellanakten var blåvit till 100%. Sex minuter in satt 1-0 efter fint upprullande där Linus Persson var sist på pucken. 2-0 kom inte långt senare när Martin Karlsson sköt in pucken från nära håll efter bra förarbete av Jesper Ollas. Med två minuter till pausvila avslutade Oskar Lang en mycket fartfylld och bra period med att åka ifrån sin Almtuna-spelare och sätta 3-0 med ett kliniskt avslut.

Leksands öppning av tredje perioden var i ett ruskigt tempo. Endast 43 sekunder tog det för Martin Karlsson att göra sitt andra mål för kvällen, den här gången i powerplay. Bara en minut senare ökade David Rundqvist på till 5-0 med ett klockrent skott från slottet, och matchen avgjordes definitivt där och då. Almtuna kom dock med i målprotokollet efter att ett skott från blålinjen letat sig in, men det blåvita hemmalaget avslutade sedan matchen stabilt. Slutresultatet skrevs till 5-1, och Leksand tog hem sjunde raka segern och tre nya poäng.

Nästa match för Leksands del är på onsdag då man reser till Karlskrona för bortamatch.

Arvid Yngvesson