Mathias Olsson inför premiären
Publicerad: 2021-09-09
Damlaget
Ny tränarduo och många nya spelare. Men damlaget är redo och laddade inför säsongen som kommer. – Vårt mål är att ta oss till slutspel, sedan tar vi det därifrån, säger huvudtränare Mathias Olsson.

Mathias Olsson tog plats i damlaget bås förra säsongen när dåvarande tränare Lars Stenmark blev sjukskriven. Då som andretränare. Den här säsongen har han tagit över sysslan som huvudtränare och har fått sällskap av Mattias Blomstrand.
– Han kommer närmast från Borlänge hockey och vi känner varandra och har arbetat ihop tidigare. Vi har delat upp det så att under träningarna fokuserar han på spelet utan puck och jag på spelet med puck. Under match ansvarar han för backarna och jag för anfallarna.

Tät och glad grupp

Vad är det då för spelare de två och alla andra runt laget har att jobba med? Enligt Mathias Olsson är det ett glatt gäng som håller ihop och redan har blivit en tät grupp.
– Det är många nya spelare den här säsongen och många nya kvaliteter ute på isen, men jag tycker också att jobbet bakom har varit gediget. Men kan inte bara värva efter hockeyegenskaper, det är fler saker som måste vara med.
Om vi går igenom lagdel för lagdel, vad säger du om ert målvaktspar?
– Där har vi Amanda Johansson och Jule Flötgen som kompletterar varandra bra. En har varit med länge och en är lite nyare. Jag tror det blir en bra tävling mellan dem, för vi kommer inte ha någon uttalad förstamålvakt utan de tävlar fram till sista träningen om vem som ska stå.
Backarna?
– Vi har en väldigt ung backbesättning, men vi har också två rutinerade spelare i Gracen Hirschy och Celine Tardif. Även om det bara är 25 år har de varit med länge och bidrar med både rutin och spets. Jag har sagt det förut, men för mig som tränare gäller det ju båda att vinna – det är ändå elitverksamhet vi håller på med – men också förvalta och utveckla all talang vi har på ett bra sätt.
Sista lagdelen, vad säger du om anfallarna?
– Spännande! Vi har fått in mycket nytt och de transatlanter som kommer är skolade på ett sätt som känns bra att få in i gruppen. Det är tävling i varje moment. Jag hoppas vi skapat en miljö där det gäller att vara på tå och kunna ta nya steg varje dag.

Tror på jämnare serie

I kombination kommer de här tre lagdelarna att stå för en hockey där puckinnehavet blir viktigt. Tanken är att publiken inte kommer att få se särskilt många chanspassningar med oklar mottagare.
– Nej, vi ska försöka hålla pucken inom laget. Spelarna ska ta bra beslut och inte bara chansa. En annan viktigt sak för mig som tränare har alltid varit att bygga försvaret, och det gäller även det här laget. Det kanske låter lite tråkigt att prata försvarssytem, men jag tycker det är grunden för hela spelet. Här har vi kommit långt tycker jag. Förhoppningen för Leksand och för alla andra lag i SDHL är att den här säsongen ska bli något mer normal än de senaste två. Men några av de rutiner laget lagt till sig under coronapandemin kommer troligtvis att bli kvar.
– Vi är fortsätt väldigt försiktiga och nu har det här med att tvätta händerna extra noggrant blivit en självklar rutin. Jag tror hela samhället gjort en omställning som kommer finnas kvar.
Vad tror du om SDHL som serie den här säsongen?
– Jag spekulerar nu, men när jag tittar över trupperna så tror jag att det förmodligen blir en jämnare säsong än tidigare. Det kommer vara mindre avstånd mellan topp och botten. När det gäller favoritskapet så tycker jag att det blir Brynäs som måste bära det.
Till sist, vad är lagets målsättningar denna säsong?
– Vi vill ta oss till slutspel, så får vi ta det därifrån.

Biljetter till damlagets hemmatcher hittar du här.

Elisabet Wahl