Hultström förstärker Leksands IF
Publicerad: 2014-10-01

- Det känns jättebra att få komma till Leksand. Det är en bra klubb med en fin historia, och deras fans är väldigt bra på att skrika.
Det säger Leksands senaste nyförvärv – den 21-årige backen Linus Hultström.

Linus Hultström kommer ursprungligen från Vimmerby, men har tillbringat större delen av karriären i Linköping.
- Jag flyttade till Linköping för att gå på hockeygymnasiet och har väl mer eller mindre varit i klubben sedan dess, förklarar Linus, som dock var utlånad till allsvenska Oskarshamn under stora delar av den gångna säsongen.
Den här säsongen har han inlett i Linköpingströjan, men kommer alltså från och med nu att representera Leksands IF.
- Jag har inte fått så mycket speltid på slutet och känner väl att jag har stått lite stilla på nåt sätt. Jag tror att ett nytt lag och en ny omgivning kan vara precis vad jag behöver. Det känns jättebra.

Varför Leksand?
- Leksand visade intresse för mig ganska tidigt, och för min del kändes det rätt direkt. Jag vet att det är en bra klubb med en fin historia och väldigt bra fans. Leksandsfansen är duktiga på att skrika, och skapar alltid en bra stämning på såväl hemma- som bortamatcher, det gillar jag.

Känner du någon av spelarna i laget?
- Jag spelade ju lite med Eric (Himelfarb) i Linköping förra säsongen, så honom känner jag ju. Annars är det väl ingen jag känner direkt, men jag har nog ganska bra koll på de flesta i laget i alla fall.

Offensiv back med bra skott
Linus Hultström är ”rightare” och beskrivs som en offensiv back med ett bra skott.
- Jag försöker att spela enkelt och tycker om att få förtroende i powerplay. Jag gillar att följa med upp i anfallen och bidra framåt, så förhoppningsvis kommer jag att göra det i Leksand också, säger han.

Vad säger du om lagets inledning på säsongen?
- Det har gått lite trögt, men jag tror att det är viktigt att inte få panik. Man får inte glömma bort hur många poäng det faktiskt är kvar att spela om, det är faktiskt ingen fara på taket än.

Vad gör Linus Hultström när han inte spelar ishockey?
- På sommaren spelar jag väldigt mycket golf, men på vintern är det i princip bara hockey som gäller. Lite tv-spel blir det också, och sen hänger man väl en hel del med killarna i laget. Tråkiga svar kanske, men så enkelt är det när man spelar ishockey, haha.

Linus Hultström ansluter till laget under torsdagen.
Kontraktet gäller säsongen ut.
Välkommen till Leksands IF Linus!

Elin Broman