Anton om matchen i Västerbotten
Publicerad: 2022-03-17
Anton Johansson får sammanfatta kvällens match. Han tycker att det är två svaga perioder utan längre anfall och utan go. – Den tredje är ett jävla snäpp upp, så det tar vi med oss, säger den unge backen.

Skellefteå var klart bättre än Leksand och utnyttjade sina många möjligheter i powerplay. När Antons lag äntligen fick en chans i samma spelform så kom reduceringen. Det blev även ett andra i numerärt överläge i tredje perioden.
– Målen betyder jättemycket för självförtroendet för de som spelar powerplay. Det har varit lite svagare spel ett tag så det här var viktigt. Och också för laget. Att vi kan göra mål.

Knuts back

När backen Calle Själin fick utgå i tredje perioden fick centern Jon Knuts flytta ner till backplats.
– Han gör ett fantastiskt jobb. Jag vet själv hur svårt det är att gå upp som forward, säger sjuttonåringen som märkte att hans backkollegor slet hårt idag när Lian Bichsel, Jonas Ahnelöv och August Berg saknades.

Tredje matchen

Det här var den tredje herrlagsmatchen för den duktige junioren. Och han fick spela drygt åtta minuter idag.
– Det är så sjukt kul att få vara på isen.Att få speltid i en sån här match. Det är ingen lätt bortamatch att möta Skellefteå, menar Anton som säger att han försöker att ta vara på den chans han fått.
– Jag vill visa vad jag går för.

Finns inget att klaga på

Anton går på hockeygymnasiet i Leksand och han stortrivs.
– Det finns ingenting att klaga på. Och till sommaren flyttar resten av familjen upp så då blir det ännu bättre, säger den unge talangen.
Hans pappa är Tomas Johansson, General manager i Leksands IF. Anton tycker att det kan vara lite tvådelat.
– Men jag själv ser det som positivt. Vi har ett fint far-son-förhållande där pappa ser alla mina matcher. Han kommer med tips och hjälper mig med vad som kan förbättras. Sen finns det alltid folk som snackar. Det var likadant i Djurgården, säger Anton klokt.

Är det så att du måste vara lite bättre än de andra för att få en plats?
– Jo, så är det kanske, säger Anton som hoppas få fler chanser i herrlaget.
– Det är ju så jättekul!

Katharina Dalmalm