Förlust i seriepremiären
Publicerad: 2020-09-12
Damlaget
Under lördagseftermiddagen föll Leksand på bortaplan i seriepremiären av SDHL då Brynäs blev för starka. Segersiffrorna skrevs till 7-2 i hemmalagets favör. Den nyutsedda assisterande lagkaptenen Abby Thiessen summerar premiären.

Leksand fick en bra start i lördagens seriepremiär då man tog ledningen 8:02 in i den första perioden efter mål i spel 4 mot 5 av det schweiziska nyförvärvet Dominique Rüegg. Brynäs tog dock tillbaka taktpinnen i matchen och efter 20 spelade minuter hade hemmalaget vänt till 2-1.
-Första perioden var bra från vår sida och vi lyckades att hantera starten på ett bra sätt. Brynäs är ett skickligt lag med bra passningsspel och stark skridskoåkning, men vi stod emot bra mot dem. Det var skönt för oss att ta ledningen, trots att det inte hjälpte i slutändan. Det bevisar att vi klarar av att komma ut starkt även mot ett lag som Brynäs, och det är skönt för oss att bevisa att vi kan hota dem på ett bra sätt, säger Abby Thiessen om den första perioden.

Brynäs tog över alltmer

I den andra perioden märktes topptippade Brynäs styrkor alltmer vilket också kom att avspegla sig på resultattavlan. 2-1 efter den första perioden utökades till 6-1 efter 40 spelade minuter, och matchen kändes alltmer förlorad för Leksand.
-Vi glömde lite av spelet från den första perioden tycker jag, framförallt när det gällde att kontrollera pucken och vårt eget spel. Mot ett skickligt Brynäs tappar man snabbt kommandot då och de kunde rinna ifrån oss en hel del i den andra perioden, säger Abby Thiessen.

Den tredje perioden blev jämn målmässigt efter att Brynäs utökat sin ledning tidigt i den avslutande rundan, och Leksand tröstmålat med dryga två minuter kvar att spela genom Wilma Johansson. Ett mål som assisterades av Maria Holm Peters och Abby Thiessen.
-Den tredje perioden var bättre från vår sida och vi kom in spelmässigt i matchen igen. Vi ville skapa något att bygga vidare på inför kommande matcher, och det tycker jag att vi gjorde i den tredje perioden.

Nyutsedd kaptensgrupp

Inför seriepremiären avslöjades även vilka som kommer ingå i lagets kaptensgrupp under säsongen. Som huvudkapten återfinner vi Hanna Sköld, och hon backas i sin tur upp av trion Kajsa Armborg, Abby Thiessen och Moa Viklund. För nyförvärvet Abby Thiessen är utnämnandet till assisterande lagkapten ett spännande uppdrag menar hon.
-Det är absolut ett spännande och roligt förtroende att få. Vi har många spelare i laget med stor erfarenhet och flera bra ledare i laget. Vi är en bra grupp, och vi lär av varandra hela tiden, säger Thiessen.

Stockholmshelg väntar för Leksand

Efter lördagens seriepremiär mot Brynäs väntar en veckas återhämtning och träning för Leksands del innan bussen lämnar Dalarna för bortamatcher mot AIK och SDE under den nästkommande helgen. Det finns bitar att både ta med sig och lära sig av efter premiären menar Abby Thiessen.
-Jag tycker att vi kan ta med oss hur vi kommunicerade med varandra i matchen idag. Vi har blivit bättre på det hela tiden under försäsongen. Våra offensiva kedjor börjar hitta varandra allt mer, men vi kan förbättra vårt försvarsspel en hel del ytterligare. Det är fortfarande tidigt på säsongen, och vi ska fortsätta att bygga vidare tillsammans så kommer det att bli riktigt bra, avslutar Abby Thiessen.

Richard Brasar