Tre poäng mot Skellefteå
Publicerad: 2021-02-18
En riktigt bra och målrik match mot Skellefteå slutade med en ny Leksandsseger efter att det blåvita laget gjort sex mål framåt.

Matchen inleddes riktigt piggt med ett högt tempo där Leksand var snäppet vassare. Patrik Zackrisson hade tidigt ett skott som tog klockrent i stolpen för att några minuter senare se Matt Caito få halvträff på vad som var ett mycket bra läge. Därefter fortsatte den första perioden med hög energi från båda lagen med ett antal chanser som kunde ha resulterat i mål, bland annat ett friläge i Leksands powerplay från Oscar Möller som Janne Juvonen fint räddade för att hålla matchen mållös till pausvila.

I den andra perioden så var det mål för hela slanten där kvällens första gjordes av Skellefteå bara en halv minut in i mittenakten. Carter Camper kvitterade drygt 40 sekunder senare när han helt ren satte pucken i krysset för att några minuter därefter vara på isen i powerplay när Matt Caito fint skickade in 1–2 i powerplay. Mattias Ritola ökade sedan på till 1–3 efter att ha styrt in pucken på ett skott från Mirco Müller, men inte särskilt lång tid senare reducerade Skellefteå med ett hårt skott från Joakim Lindström. Leksand återtog sedan kommandot på nytt när Jon Knuts ordnade 2–4 från blålinjen av alla ställen när 14 minuter hade gått perioden, och innan signalen för periodpaus ljöd klarade bortalaget av två numerära underlägen för att behålla tvåmålsledningen.

Leksand gjorde ett bra jobb i defensiven under den första halvan av tredje perioden och släppte inte till mycket bakåt. Till slut kunde laget inte hålla tätt när Joakim Lindström reducerade till 3–4 efter tolv minuters spel. Jämnare än så blev det inte ikväll när Mattias Ritola satte matchavgörande 3–5 med två minuter kvar i powerplay via en hemmaspelares skridsko och in. Martin Karlsson fastställde sedan slutresultatet till 3–6 i tom kasse för tre poäng efter en otroligt väl genomförd bortamatch.

På lördag väntar en ny bortamatch mot Örebro.

Arvid Yngvesson