Linus om målfesten i Småland
Publicerad: 2018-11-14
Centern Linus Persson avslutade målfesten i Oskarshamn med att göra 7-4 i tom kasse. Osjälviskt framspelad av kedjekompisen Johan Porsberger. – Jag sa till honom ”vilken lagspelare du är”, berättar Linus efteråt.

Det var ingen ”tränarhockey” i Be-Ge Hockey Center i onsdagskvällens match. Totalt 11 mål och många fina passningar.
– Det var säkert roligt att titta på. Och det var bra att vi lyckades vinna, säger Linus.
Han och de övriga i Leksand var verkligen med från start och efter tolv minuter stod det 2-0 till bortalaget.
– Vi mötte ju serieledarna så det var väl lite extra påslag och vi var redo från början, menar Linus.
Sen kvitterar Oskarshamn och går upp till 4-2.
– Vi gör en del småmisstag och tittar för mycket på puck. Och så gör de några fina mål, säger trettiotvååringen.
Han är självklart mer nöjd med hur laget inte ger upp.
– Vi håller ihop och kan komma ikapp. Vi gör en bra bortamatch där vi hittat ett spel som är svårslaget, säger Linus om hur Leksand vänder och vinner. Han lyfter fram en bra attityd och härligt go i laget som bidragande till trepoängaren.

Vilket är det snyggaste av kvällens sju mål?
– Det måste vara där Knuts droppar snett bakåt till Foppa som sätter den i mål, säger Linus om Tobbe Forsbergs 5-4-kasse.
Linus tycker att den kedjan (som också inkluderar lagkapten Martin Karlsson) förtjänar att få göra poäng efter allt slit de står för.

Mashatten hemma

Det var ingen målskytt som fick mashatten ikväll. Istället valde förre vinnaren Mattias Kolan Karlsson att ge hatten vidare till målvakten Axel Brage.
– Men hatten var kvar i Leksand så det blir nog dryga böter för Kolan, säger Linus som berättar att Axel fick en kram istället.

Framgångsrik kedja

Linus spelar själv i den mest poängstarka kedjan i Leksand. Ihop med Oskar Lang och Thomas Valkvae-Olsen har de skrämt slag på motståndarnas backar.
– Jo, det rullar väl på. Men vi har haft det lite sämre spelmässigt några matcher, trots att vi gjort poäng. Så det var gött att få göra mål så här direkt efter uppehållet, säger Linus självkritiskt på värmländska.
Han skrattar lite generat åt påståendet att han är en av de smartaste spelarna i Leksand på länge.
– Det var jättesnällt sagt. Jag försöker ligga rätt och vara i vägen. Och fördela puckarna till Lang och Thomas, säger Linus.
Han och lagkompisarna ser nu fram emot hemmamatchen i Tegera på fredag.
– Det ska bli kul. Det är tätt mellan matcherna i novemver så det gäller att vara noga med allt som mat och sömn, säger Linus som hoppas få sova lite på den långa bussresan hem.

Katharina Dalmalm