Ellinor Hermansson tar ett uppehåll
Publicerad: 2018-08-17
Damlaget
Forwarden Ellinor Hermansson tvingas avsluta säsongen. – Förhoppningsvis kan jag komma tillbaka till hockeyn en dag, men just nu funkar det inte att spela tyvärr, säger 18-åringen från Örebro.

Allt började med en lunginflammation som Ellinor ådrog sig i början av sommaren.
– Jag fick lunginflammation i juni och efter den kunde jag inte träna alls på en och en halv månad. Efter det har jag väl tränat på litegrann, men inte alls känt mig i form, berättar Ellinor, som trots allt fanns med på isen under ispremiären för någon vecka sedan.
– Jag trodde att allt skulle kännas som vanligt, men… jag hängde inte alls med och blev andfådd för ingenting. Det blir jag ju även nu, när jag bara pratar, som du hör… Troligtvis har jag fått astma av lunginflammationen, och just nu är det omöjligt att spela på den här nivån.

Ellinor kommer nu att flytta hem till Örebro för att gå klart sista året på gymnasiet.
– Det ska bli roligt faktiskt, även om det så klart känns jättejobbigt att lämna hockeyn och Leksand. Hockeyn har ju varit mitt liv de senaste tolv åren, så visst kommer det att bli ovant. Men samtidigt, jag förstår ju att jag inte har något val. Att spela hockey just nu är omöjligt som sagt.

Men det finns chans till eventuell comeback i framtiden?

– Alltså… läkarna säger att det kan ta upp till ett halvår för kroppen att återhämta sig efter en lunginflammation, och även om astman inte skulle försvinna så kan den ju bli bättre. Jag är under utredning nu för att få rätt dos medicin, så jag försöker att tänka positivt. Jag har pratat med Uffe (tränare Hedberg) och om jag skulle bli bättre är jag alltid välkommen tillbaka, det känns jättebra. Förhoppningsvis innebär inte det här att jag slutar, förhoppningsvis tar jag bara ett uppehåll.

Ellinor har representerat Leksands IF sedan säsongen 2016/2017 och spelade under den gångna säsongen 18 matcher med damlaget i SDHL.

Elin Broman