Åman om matchen mot Luleå
Publicerad: 2021-12-04
Trots underläge med två mål fick Nils Åman se sitt lag rädda en poäng mot Luleå. – Det är ändå starkt att ta i kapp, men så klart synd att vi inte kan få med oss den sista pinnen, säger centern efteråt.

I tredje perioden hade Justin Kloos show. Han både reducerade och kvitterade åt Leksand.
– Han är en mycket bra hockeyspelare och förtjänar målen, säger Nils som utnämner Justin till matchvinnare.
– Stänker man dit två så!

Starkt komma igen

Nils tycker att laget visar moral som hämtar upp underläget. Att de alla jobbar hårt.
– Vi vet att vi kan vända och det är skönt att visa det.
Den långe centern tycker att det var en jämn matchbild.
– Det är två bra lag som möts, och du har rätt i att Luleå är i bra form.
Han håller med om att det är rätt slitigt med tanke på skadelistan men att det inte är något att skylla på.
– Alla som kommer in tar sina roller och gör det bra. så all eloge till dom.

Etablerad i SHL

Den tjugoettårige Avestasonen spelar i genomsnitt nästan 15 minuter per match. En bra siffra för en ung center i SHL.
Vad tycker Nils är utmaningen med att spela just center?
– Det gäller att jobba hårt över hela banan. Jag måste vinna kamperna både i egen zon och i anfallszon.

Bara roligt att spela match

Det här var tredje veckan med tre matcher. Ett tufft schema när så många ordinarie backar saknas. Leksandsif.se ställer en, nog retorisk, fråga till en ung, glad hockeyspelare: Är det jobbigt eller roligt att spela så mycket?
– Det är bara kul! Det är ju därför vi är här, säger Nils med ett skratt.
Vid sidan av isen är det lätt att bli lite nervös över att det ska spelas fyra matcher de närmsta nio dagarna. Men vi får hoppas på att skade- och sjukdomslistan minskar och att laget fortsätter att leverera poäng. Och om alla spelare är lika lugna som Nils kommer det nog att gå bra.

Så, gör du et hattrick i nästa match?
– Jag får försöka, säger Nils med ett skratt.
Kom till Tegera på tisdag och heja fram Nils och de andra till seger mot Frölunda i CHL-kvartsfinalen.

Katharina Dalmalm