Hanna Sköld till Damkronorna
Publicerad: 2020-01-21
Landslag
Hanna Sköld har funnits på skadelistan den senaste tiden, men är nu på väg tillbaka i spel och är uttagen till Damkronornas trupp inför hemmaturneringen i Tranås och Eksjö 5-8 februari.

Damkronorna kommer ställas mot Ryssland och Tjeckien i de inledande matcherna i turneringens slutspel. Turneringen spelas på hemmaplan i Sverige där värdstäderna är Tranås och Eksjö. Från Leksands IF är forwarden Hanna Sköld uttagen.

-Tittar man på SDHL är kanske inte Hanna Sköld en spelare som sticker ut jättemycket, men när jag sett henne spela internationella matcher är hon bra, berättar Ylva Martinsen för leksandsif.se och fortsätter:
-Hon är stark runt pucken, skyddar den bra och är vår bästa tekare. Senast spelade hon center med oss. Hon kan hota offensivt och vi använder henne även i powerplay. Hon har också gjort en del PP-mål i Leksand, säger förbundskaptenen.

Hanna Sköld har varit otillgänglig för spel under en tid, men är nu på väg tillbaka och Ylva Martinsen hoppas på att ha en helt frisk leksandsforward redo för spel i turneringen. Ylva Martinsen lyfter även fram Hanna Skölds fysik.
-Hanna är en smart spelare som ligger i topp då det gäller den fysiska nivån. Det visade hon om inte annat mot Schweiz senast. Där var hon bra fast vi hade spelat tre dagar på raken. Det är också saker som jag hela tiden väger in. Nu har Hanna varit borta ett tag från spel efter en skada, men vi hoppas såklart att det kommer hålla. Hon var väldigt bra i december och jag vill se henne mer, säger Ylva Martinsen.

Ronnie Rönnkvist / Ronnies Skrivsmedja