Uddamålsförlust i andra mötet
Publicerad: 2021-04-12
Trots ett spelövertag så lyckades inte Leksand göra mer än ett mål och förlorade den andra matchen mot Örebro med knappa 1–2.

Första perioden var en rejäl uppryckning jämfört med gårdagen i och med att Leksand stod upp bra fysiskt och spelade med en hög intensitet. Matchens första målchans fick dock Örebro till skänks nästan omgående efter en försvarsmiss, men Janne Juvonen sträckte ut benskyddet och räddade ett tidigt baklängesmål. Därefter hade inte gästerna ett enda skott till i perioden då Leksand var laget som pressade på framåt. Oskar Lang och Otto Paajanen hade varsitt fint läge efter cirka åtta minuter som dock räddades, och kort därefter lyckades hemmalaget inte förvalta ett numerärt överläge. Trots 7–1 i skott på mål efter 20 minuter var resultatet alltjämt 0–0 efter att pucken inte letat sig in hela vägen vid något tillfälle.

Endast 56 sekunder in i den andra perioden kom det första målet för kvällen när Örebros Rodrigo Abols skickade in 0–1 rätt i krysset på en retur i powerplay. Några minuter senare var bortalaget nära att göra ytterligare ett m¨ål i spel 5 mot 4 från nära håll, men då stod Janne Juvonen för en härlig räddning och höll laget kvar i matchen. När elva minuter hade gått lyckades Leksand kvittera, även det i numerärt överläge, då Patrik Zackrisson från snäv vinkel distinkt dundrade upp pucken i nättaket för 1–1 på tavlan. Det resultatet såg sedan ut att stå sig till pausvila, men med bara 30 sekunder kvar kom ett Örebro-mål som från ingenstans som betydde ett jobbigt 1–2-mål.

Leksand kom ut starkt i den tredje perioden och hade tidigt ett läge att kvittera när Jon Knuts bommade ett friläge. Inte långt senare var Martin Karlsson centimeter från att utjämna kvällens drabbning när pucken tog i stolpen från nära håll, vilket också gjorde att Örebro tog en timeout efter knappt sex minuter. Leksand fortsatte sedan att trycka på i offensiven för att försöka få in en kvittering, men trots en forcering kom aldrig någon 2–2-puck och Örebro kunde vinna med uddamålet i den andra matchen.

På onsdag fortsätter matchserien i Örebro.

Arvid Yngvesson