Målvaktsparet spikat – och Armborg stannar
Publicerad: 2019-05-24
Damlaget
Målvakten Jule Flötgen, som närmast kommer från spel i tyska Frauen-Bundesliga, förstärker LIF Dam säsongen 2019/2020. Hon får sällskap på målvaktssidan av Julia Nilsson, som nu flyttas upp från föreningens damjuniorlag. Samtidigt står det klart att centern Kajsa Armborg är klar för ytterligare en säsong i Leksands IF – hennes sjätte i ordningen. – Det känns jättebra att vi har gjort klart med de här tre tjejerna. De är drivna tjejer och talangfulla hockeyspelare med stor potential, summerar tränaren Lars Stenmark.

JULE FLÖTGEN
Jule Flötgen (-91), har spenderat en stor del av karriären i tyska klubben EC Bergkamener Bären, där hon under den gångna säsongen hade en räddningsprocent på 90.7%
Hon har tidigare representerat det tyska U18-landslaget och var under den gångna säsongen även uttagen i den tyska A-truppen.
Flötgen har rutin från den svenska högstaligan sedan tidigare. Säsongen 2017/2018 tillbringade hon i Göteborg, och året dessförinnan gjorde hon nio matcher i HV 71.

Jule Flötgen:
– Det känns jättebra att komma tillbaka till Sverige och att få spela i SDHL igen. Jag ser verkligen fram emot säsongen och det är en stor ära för mig att en klubb som Leksands IF vill ge mig förtroendet att komma till dem. Jag ska göra mitt bästa för att visa att de har gjort rätt val.

Alexander Millner, målvaktstränare Leksands IF:
– Jule fastnade på näthinnan redan för två år sedan då hon, nästan på egen hand, ordnade Göteborgs första SDHL-seger. Tyvärr var det mot oss i LIF. Hon är fantastisk på att tävla och det ska bli riktigt kul att få henne på rätt sida isen den här säsongen.

JULIA NILSSON
Julia Nilsson (-01) är en ung spännande målvakt som säsongen 2016/2017 hade bäst räddningsprocent i den säsongens upplaga av Stålbucklan. Hon kom till Leksand från Clemensnäs HC inför säsongen 2017/2018, och har hittills mestadels representerat klubbens juniorlag. Den gångna säsongen noterades hon för fyra SDHL-matcher, men får alltså denna säsong förtroendet i A-truppen från start.

Julia Nilsson:
– Det känns jättekul att få förtroendet att nu tillhöra A-truppen, det är något jag har kämpat för väldigt länge. Jag ser fram emot att se vad säsongen har att ge.

Alexander Millner:
– Julia visade redan förra säsongen att hon klarar av SDHL med bravur och att det inte bara finns potential utan redan nu en bra nivå. Det ska bli spännande att se vart den här säsongen tar henne.

KAJSA ARMBORG
Kajsa Armborg (-98) går in på sin sjätte säsong i Leksands IF och har genom åren i LIF gjort sig känd som en arbetsvillig och spelskicklig forward. Hon har hittills i karriären svarat för 156 matcher i landets högsta serie och har även ett VM-brons med det svenska U18-landslaget (15/16) på meritlistan.

Kajsa Armborg:
– Det känns jättebra att stanna i Leksand och att få fortsätta min utveckling här i klubben. Jag tycker själv att jag har utvecklat mitt defensiva spel väldigt bra under de senaste säsongerna. Det spelet vill jag så klart hålla fast vid, men denna säsong hoppas jag även på att höja mig i det offensiva spelet och bidra med fler poäng till laget.

Huvudtränare, Lars Stenmark:
– Kajsa är en otroligt skicklig hockeyspelare med ett starkt driv att hela tiden bli bättre. Även om hon har gjort det väldigt bra hittills tror jag att hon har ännu mer att ge, och jag är säker på att hon kommer att betyda mycket för oss den här säsongen – både på och vid sidan av isen.

Och hur går det med lagbygget i övrigt?

– Det känns riktigt bra och jag känner mig inte orolig, även om vi inte har presenterat så många spelare ännu. Många spelare vill komma till oss och jag hoppas även på att vi kommer att få behålla några fler från föregående säsong. Det är mycket som händer nu och vi kommer att presentera fler namn till veckan.

Följ lagbygget här!

Hanna Lindqvist slutar Samtidigt står det klart att forwarden Hanna Lindqvist, med 11 säsonger i Leksandströjan, lägger skridskorna på hyllan. Tack för allt som du har gjort för föreningen, Hanna!

Leksands IF