Tvåårigt rookiekontrakt till Pontus Själin
Publicerad: 2015-02-11

Leksands IF har i dag tecknat ett tvåårigt rookiekontrakt med den lovande J20-backen Pontus Själin.
- Det är så här vi bygger framtidens Leksand. Jag ser Pontus som en av åtta backar i A-lagets utgångstrupp nästa år, säger sportchefen Tore Jobs.

Pontus Själin, 18, draftades av Minnesota Wild i somras, och kom till Leksand från moderklubben Östersund inför den här säsongen.
Under debutsäsongen i Leksands IF har han hittills noterats för 15 poäng (2+13) på 24 J20-matcher, och har även fått dra på sig A-lagströjan under två matcher.
- Han har spelat två matcher hittills, men har imponerat stort på de träningar han har gjort med A-laget, och vi ser fram emot att se honom utvecklas ytterligare i föreningen, fortsätter Tore Jobs, som beskriver Pontus Själin som en ”spelande, kreativ och rörlig back med ett bra spelsinne”.

Vad menas med ett rookiekontrakt?
- Det är ett liknande kontrakt som exempelvis Martin Grönberg har haft i år, berättar Tore Jobs.
- Och det är precis så här vi ska bygga framtidens Leksands IF, med unga killar som kommer hit och tar för sig och får chansen att utvecklas. Vi hoppas att det här ska skicka en signal till andra unga spelare i Leksand - Alla som gör bra ifrån sig har möjlighet att få chansen i A-laget.

Elin Broman