Nordsäter vill inte ha speluppehåll
Publicerad: 2019-12-07
Efter en svängig match i Skellefteå blir det till slut hemmalaget som vinner med 3-2. Backen Lucas Nordsäter vet vad som saboterade lördagseftermiddagen för Leksand. – Det är de där två puckarna vi släpper i andra perioden.

Mattias Ritola gjorde ursnyggt 1-0 till sitt Leksand i början av andra perioden. Och resultatet stod sig till drygt knappt två minuter kvar av perioden. Tio sekunder räckte då för att förstöra för masarna. Skellefteå gör två snabba mål och har vänt.
– Det känns lite orättvist, säger Lucas om att gå in i tredje perioden med underläge.
Där gör Daniel Olsson Trkulja 2-2 efter kontring ihop med Marek Hrivík. Lucas lyfter fram Daniels jobb i matchen.
– Att han äntligen får stänka in den. Och direkt efter målet bryter Trucken ett läge för dom och spelar fram Hrivík som är så när att göra 3-2 till oss, säger Lucas som menar att det hårda jobbet gör att laget har fler lägen nu än tidigare under säsongen.
– Vi kommer in mer i skottsektorn. Vi har många fler farliga målchanser nu.

”Billig utvisning”

Efter Leksands kvittering har laget alltså chans på ett ledningsmål. Men en tvåa för fasthållning på Filip Johansson ska bli matchavgörande.
– Det kändes som en riktigt billig utvisning. Det var inget vi behövde. Men samtidigt kunde vi ha gjort något mål framåt, säger tjugoettåringen besviket.
– Det är så typiskt hockey.

Tuff konkurrens

Den unge värmlänningen har inte spelat alla matcher i höst. Det har stundtals varit mycket tuff konkurrens om backplatserna.
– Ja, vi är många backar och det är mycket folk på träningarna, säger Lucas som fick mer speltid nu när Johan Fransson är borta.
– Det var synd att han blev skadad. Vi får se hur länge han får vila. För mig gäller det bara att ta chansen när jag får den.
Lucas hade en mycket bra inledning på säsongen, men sjukdom gjorde att formen kom av sig.
– Det har tagit lite tid att komma igen, men nu känns det bättre, säger han.

Olägligt uppehåll

Nu väntar landslagsuppehåll och nästa match är mot Örebro borta om 10 dagar. Lucas tycker att tajmingen inte är den bästa.
– Nu när vi är igång vill man fortsätta på det spåret. Vi får träna på och gnugga på detaljer som behöver förbättras.

Det blir väl någon dag att koppla av på också?
– Ja, jag tror det blir två dagar. Lite lite? Ja, de kanske stoppar in någon extra ledig dag, säger Lucas med ett skratt

Katharina Dalmalm