Förlust trots Kasimirs räddningar
Publicerad: 2022-03-08
Målvakten Kasimir Kaskisuo gjorde återigen en mycket bra match. Tyvärr räckte det inte till seger borta mot Linköping. – Kanske var de lite mer desperata efter poängen än vad vi var idag.

Trots att Kasimir räddade 35 skott och flera frilägen så fick Leksand inte med sig några poäng hem. När hans lag spelade powerplay i andra perioden fick Linköping två chanser till spelvändningar.
– Jo det kan vara lite svårt ibland med numerärt överläge. Vi tillåter lite för mycket, säger Kasimir som med sina räddningar höll kvar Leksand i matchen.
– Jag ville ge oss en chans att komma tillbaka och med 3-0 där hade det blivit ännu tyngre.

Vad hinner du tänka när de kommer två mot noll?
– Det gäller att bara försöka vara tålmodig. Att inte avslöja för mycket. Jag kunde läsa att han skulle passa, säger Kasimir om Patrick Russells och Marcus Ljungs möjlighet.
Så istället för 3-0 till LHC blev det en av årets snyggaste räddningar.

Bättre hjälp mot Växjö

Två av Linköpings mål kom i boxplay och Kasimir kunde inte göra mycket åt något av dom.
– Jag fick många skott emot mig idag, säger den tjugoåttaårige finländaren som är diplomatisk angående lagets försvarsspel.
I lördagens vinstmatch mot Växjö fick han mycket bättre hjälp av både backar och anfallare.
– Varför det skiljer så mycket? Dels har det varit en lång bortaresa, dels ville Linköping nog mycket mer. Det märktes att de slogs för sin överlevnad.

Hur har de här nio dagarna varit?
– Det har varit helt okej. Inte allt för farliga restider. Jag har haft med min familj så det har nog varit lättare för mig än för de andra killarna, säger Kasimir som gillar att han, frun och dottern hunnit utforska mer av Sverige.
– Vi har hittat nya ställen att äta på och sett många fina städer, berättar Kasimir innan han åker tillbaka mot Leksand.
– Det ska bli skönt att komma hem igen.

Katharina Dalmalm