Taylor Leech klar för Leksands IF
Publicerad: 2023-05-17
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den amerikanska backen Taylor Leech inför den kommande SDHL-säsongen. Leech kommer närmast från spel i schweiziska Lugano, och kontraktet som innebär att Leech ansluter till Leksand gäller över den kommande säsongen, 2023/2024.

24-åriga Taylor Leech är född i amerikanska Bowdoinham, Maine, där hon även tillbringat den större delen av sin karriär i klubbarna Hebron Academy i USHS samt spel i University of Maine i NCAA under fem säsonger mellan 2017-2022. I University of Maine har Leech bland annat varit lagkamrat med leksandsbekanta spelare såsom Ida Press, Tereza Vanisova, Liga Miljone och Jennifer Costa. Inför den nyligen avslutade säsongen, 2022/2023, gick flyttlasset över Atlanten för spel i Ladies Team Lugano i den schweiziska högstaligan SWHL A där hon under vintern stod för 6 poäng (1+5) på 24 matcher från sin backposition.

Det nyskrivna avtalet som innebär att Taylor Leech ansluter till Leksand gäller över den kommande säsongen, 2023/2024.

Taylor Leech om att ansluta till Leksands IF:
–Jag är väldigt glad över att bli en del av Leksands organisation, och jag är sugen på att träffa mina nya lagkamrater och tränare. Jag skulle beskriva mig själv som en dedikerad och osjälvisk spelare som alltid försöker bli bättre för att hjälpa laget att prestera på högsta nivå. Jag hoppas att jag kan ta med mig min erfarenhet på både college- och proffsnivå till Leksand och bidra mycket till laget.

–Jag ser fram emot den kommande säsongen. Ledarstaben och hela föreningen verkar angelägna om framtiden och bryr sig om sina spelares utveckling. Jag har haft flera vänner som spelat för Leksand tidigare och de har berättat fantastiska saker om byn, och även om den är ganska liten ser jag fram emot att utforska området och bli fördjupad i en ny kultur.

Alexander Bröms om nyförvärvet Taylor Leech:
-
Taylor är en stark karaktär som kommer bidra såväl på som utanför isen. Jag ser henne som en solid back som kommer kunna användas i många situationer och bidra till ett starkt försvarsspel. Hon har höga ambitioner och kommer till Leksand för att vinna.

Richard Brasar