Matt Caito förlänger
Publicerad: 2021-10-07
Leksands IF har kommit överens med den amerikanske backen Matt Caito om en förlängning av kontraktet. Det nyskrivna kontraktet gäller till och med säsongen 2023/2024.

Matt Caito kommer ursprungligen från den amerikanska västkusten och inledde sin karriär i Los Angeles-trakten. Inför high school gick flytlasset till östkusten och Salisbury. Efter två säsonger i Salisbury gick Caitos resa vidare till Dubuque Fighting Saints i USHL. När det sedermera var dags för spel i collegeligan NCAA kom Miami University i Ohio att bli hemvisten för Matt Caito i fyra säsonger mellan 2012-2016.

Steget till seniorhockeyn togs under avslutningen av säsongen 2015/2016 då Toledo Walleye i ECHL kom att bli Caitos nya klubbadress. Säsongen därefter gjorde Caito debut i AHL då han utöver fortsatt spel med Toledo Walleye även representerade Grand Rapids Griffins. Även under säsongen 2017/2018 varvades spel i AHL och ECHL för Matt Caito, men den här gången i klubbarna Iowa Wild och Rapid City Rush.

Inför säsongen 2018/2019 valde Matt Caito att söka sig till Europa och ny klubbadress den här gången blev Graz99ers i alpligan EBEL där han under säsongen stod för starka 50 poäng (21+29) på 62 matcher från sin backposition. Den starka säsongen i Österrike väckte intresse från annat håll och inför säsongen 2019/2020 gick karriären vidare i den finska högstaligan för spel i KooKoo. Även i Liiga fortsatte Caitos starka poängproduktion och när säsongen summerats hade han stått för 43 poäng (8+43) på 59 matcher. Under säsongen blev Matt Caito utsedd i ligans all star-team och vann även priset som bäste back i Liiga efter säsongen.

Inför säsongen 2020/2021 anslöt Caito till Leksands IF och gjorde sig snabbt känd som en spelskicklig back även för den svenska publiken. Under sin debutsäsong ifjol stod han för 31 poäng (4+27) på 55 matcher, men än väntar vi på den här säsongens första fullträff från den högerfattade backen.

Det nyskrivna kontraktet med Matt Caito sträcker sig över säsongen 2023/2024.

Matt Caito om att förlänga kontraktet med Leksands IF:
-Det känns väldigt bra att förlänga mitt kontrakt med föreningen, och att ha hittat en plats att kalla mitt andra hem. Jag trivs verkligen i den lilla lugna byn här, och jag älskar passionen som finns hos våra supportrar. Jag tycker att organisationen tar steg åt rätt håll hela tiden, vilket var viktigt för mig i mitt beslut att förlänga kontraktet. Jag vill fortsätta att bli bättre som spelare hela tiden och som lag är vårt mål helt klart att vara med och utmana om SM-guldet de kommande åren. Det är något jag vill vara en starkt bidragande del till.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om förlängningen med Matt Caito:
-Matt har vuxit ut till en viktig pusselbit på vår backsida. Han tillhör en av SHLs bästa tvåvägsbackar och är en spelare som gör andra bättre. Matt är en underbar person som sprider glädje och trygghet i vårt omklädningsrum, och han bidrar också med ett positivt ledarskap som betyder mycket för hela vår grupp. Det är väldigt kul att Matt trivs på orten och vill fortsätta utvecklas som hockeyspelare i Leksands IF.

Richard Brasar