Kommentarer från avgående ordförandena Claes Bergström och Anders Lindell

Publicerad: 2023-05-22
Årsmöten
Valberedningens förslag är att Kajsa Rosén väljs som ny ordförande för såväl Leksands IF Ishockey AB som Leksands IF Ishockey. Avgående ordföranden är Claes Bergström och Anders Lindell, som kommenterar det föreslagna bytet här.

Claes Bergström – avgående ordförande för Leksands IF Ishockey AB

Jag pratade tidigt under säsongen med Kajsa Rosén om hon kunde tänka sig att kandidera till ordförande, jag är väldigt glad att det är just Kajsa Rosén som föreslås av valberedningen som min efterträdare i bolaget. I Kajsa Rosén får Leksands IF en högst kompetent, framåtlutad och driven ledare. Kajsa Rosén har aktivt deltagit i styrelsen och bidragit till att utarbeta den nya budgeten samt utvärderat Leksands IF:s aktuella situation. Jag är övertygad om att hon kommer ta föreningen till nästa nivå. Med sin djupa insikt i verksamheten kommer Kajsa Rosén att tillföra nya perspektiv och bidra till ytterligare utveckling.

Kajsa Rosén har under året varit en utmärkt samarbetspartner med en stark vilja att fortsätta utveckla Leksands IF i den riktning som vi har stakat ut. Hon är även en varmhjärtad person som brinner för föreningen. Jag vet inte hur resten av styrelsen kommer att se ut, men i mina ögon är Kajsa Rosén en utmärkt ledare som kommer att driva föreningen framåt på ett bra sätt.

Jag vill samtidigt tacka för förtroendet att vara ansvarig för våra elitinriktade lag med representations- och juniorlag under den senaste 5 åren. Det har varit en rolig resa att få vara med och stabilisera verksamheten och nu är det dags för nästa steg. Framöver hoppas jag kunna engagera mig mer i ungdomsdelen, där våra barn och ungdomar utvecklas till nästa generations krigare så jag ser inte det här som mina sista dagar i LIFs tjänst.

Jag vill även rikta ett stort tack till alla styrelsekamrater, supportrar, partners, personal och supporterklubbar. Även om jag inte har arbetat direkt med ungdomsdelen vill jag särskilt tacka alla ideella ledare och föräldrar som ställer upp för våra barn. Ni är ovärderliga för föreningen.

Ett extra stort tack går till LTC. Ni är hjärtat som pumpar syre till hela företeelsen som kallas Leksands IF. Vi är mer än bara en klubb, och det kan ingen ändra på.

Slutligen vill jag rikta mitt varmaste tack till min familj, som har fått stå ut med att jag varje dag och varje vecka under snart fem år varit upptagen med Leksands-ärenden dag, kväll och ibland natt. Som ett tecken på min uppskattning har jag lovat att köpa en katt och du som känner mig förstår nivån av uppskattning som jag försöker visa med det

PS. Nu kör vi, det är nu det börjar...

PS2. Katten ska nog heta Brock

Anders Lindell – avgående ordförande Leksands Idrottsförening Ishockey

Nu har det gått ganska precis 10 år sedan jag började arbeta i Leksands IF styrelse. Det har varit en resa med både upp och nedgångar. En fantastiskt rolig resa med massor av glädje  och en del tårar. Det är när man faller man kan resa sig upp ännu starkare.

Det har varit mycket arbete och blivit många spännande möten tillsammans med er medlemmar, styrelser, organisationen och sponsorer, som alla haft fokus på att göra Leksands IF ännu bättre. Mitt hjärta slår för Leksand och kommer alltid att göra det!

Jag har under året fått en tjänst som kräver mer tid samt att min fru har startat eget företag. Jag har nu bestämt att kliva av mina uppdrag inom Leksands IF. I alla fall för nu!

Kajsa Rosén och jag har jobbat tillsammans i båda styrelserna i Leksands IF till och från i flera år. Kajsa har hjärtat på rätt ställe och känner Leksands IF utan och innan. Hon har fina ledaregenskaper och med sina erfarenheter är hon rätt person att vara med och ta Leksands IF till nästa steg. ”Ett Leksands IF” säger vår vision. Det spelar ingen roll hur organisationen ser ut. Vem som äger vem. Vi är Ett Leksands IF och vi är många Leksingar som har olika roller, men alla har vi en sak gemensamt. Vi älskar Leksands IF.

Jag tror att en spegling av våra två styrelser kommer ge flera fördelar. Dels kommer vi ett steg närmare Ett Leksands IF. Medlemmarna kommer närmare aktiebolagen och beslut kommer kunna tas på ett ställe. Det blir lättare att hålla ihop helheten kring koncernen.

Jag har haft 10 fantastiskt roliga år i Leksands IF styrelser. Framförallt tycker jag att vi de senaste åren hela tiden har kunnat utveckla föreningen, steg för steg. Det finns alltid saker som fortsatt behöver utvecklas. Men vi tar hela tiden steg åt rätt håll. Långsiktighet och en strukturerad strategi har gett förutsättningarna att hela tiden ta sig framåt.

Jag vill passa på att tacka alla kollegor i styrelserna och organisationen som jag fått möjlighet att jobba med. Jag vill tacka alla supportrar, medlemmar och sponsorer som genom sitt fantastiska engagemang lyfter Leksands IF. Det är ni som är Leksands IF!

Jag vill framförallt tacka min familj som stått ut med en man och pappa som ofta sitter i möten på kvällarna. Och framförallt min fantastiska fru som alltid ställt upp och gett mig tid att engagera mig i Leksands IF.

Så nu är det min tur att kunna ge tillbaka till min familj.

Vi ses i arenan i vinter!
Leksing till jag dör!

Anders Lindell