Ida Press återvänder till Leksands IF
Publicerad: 2023-04-05
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den 23-åriga backen Ida Press inför den kommande SDHL-säsongen. Press kommer närmast från spel för Providence College i NCAA och kontraktet som innebär hennes andra sejour i Leksands IF gäller över de kommande två säsongerna, till och med 2024/2025.

Ida Press kommer ursprungligen från Uppsala där hon tog sina första skridskoskär i moderklubben Almtuna IS. Efter att ha tagit stegen via ungdomslagen till spel i DamEttan med moderklubben värvades hon till Djurgårdens IF inför säsongen 2014/2015. Det kom att bli tre säsonger i Stockholm innan Ida Press inför säsongen 2017/2018 anslöt till Leksands IF för hennes första sejour i Dalarna. Efter att ha stått för 13 poäng (3+10) på 34 matcher i leksandströjan gick karriären vidare i Nordamerika med University of Maine som ny hemvist inför hösten 2018.

Press har spenderat de senaste fem säsongerna i den nordamerikanska ligan NCAA där hon de första fyra säsongerna representerat University of Maine, och under den nyligen avslutade säsongen huserat i Providence College. På den internationella scenen har Ida Press representerat Sverige vid två J18-VM och har från säsongen 2015/2016 dessutom ett JVM-brons i sitt prisskåp. Det nyskrivna kontraktet som innebär att Ida Press återvänder för sin andra sejour i Leksands IF gäller över de kommande två säsongerna, till och med 2024/2025.

Ida Press om att återvända till Leksands IF:

-Det känns jättebra att komma tillbaka till Leksands IF, och jag kan knappt vänta på att få flytta till Dalarna och dra på mig den vitblåa tröjan igen. Jag trivdes väldigt bra i Leksand innan jag åkte över till USA. Jag varit i kontakt med Alexander Bröms i princip ända sedan jag lämnade Leksand senast, och efter mina samtal med honom och med Jordan Colliton kändes Leksand som rätt val för mig. Det har varit fem väldigt givande år för mig i USA, där jag främst skulle säga att jag utvecklat den defensiva aspekten av mitt spel, men har även blivit bättre med pucken. Över lag har jag mognat som hockeyspelare och tar bättre beslut i alla delar av isen än jag gjorde när jag spelade i SDHL under gymnasietiden.

-Jag tror att den kommande säsongen kommer bli väldigt intressant för Leksands del. Laget blev bättre och bättre under förra säsongen, och jag tror att det kan bli en riktigt rolig säsong om vi kan fortsätta bygga vidare på det och att alla i laget tror på vad Colliton försöker göra. När det kommer till mig själv ser jag väldigt mycket fram emot att komma hem till Sverige och spela i SDHL igen. Det är mycket som har hänt i ligan sedan jag spelade i SDHL sist, inte minst med de nya reglerna som tillåter tacklingar. Det kommer definitivt bli en omställning att gå tillbaka till olympisk storlek på isen, men jag tror att det kan bli en fördel för mig nu efter jag har spelat på liten is i fem år.

Alexander Bröms om nyförvärvet Ida Press:

-Det är väldigt roligt att få ”hem” Ida till Leksand igen. Ida har fått en gedigen utbildning under sina fem år med collegespel, och det ska bli spännande att se henne i svensk hockey igen. Att hon väljer att komma tillbaka och fortsätta karriären hos oss i Leksand är vi såklart väldigt glada för, och jag ser fram emot att se Ida i den vitblåa tröjan igen.

Richard Brasar