Tung förlust mot Djurgården
Publicerad: 2019-11-28
Trots en mycket bra bortamatch från Leksands sida så fortsätter det grina emot då Djurgården vann kvällens möte med 2–0.

Första perioden var underhållande med en hockey som forsade fram och tillbaka. Djurgården var laget som tog ledningen knappt nio minuter in i matchen då Linus Hultström sköt in 1–0 i powerplay. Direkt därefter fick Leksand sin andra chans i matchen att göra mål i 5 mot 4, men även denna gång gick pucken inte hela vägen in då Marek Hrivik var närmast med ett skott i ribban. Mot slutet av perioden hade Leksand även flera halvfarliga chanser att kvittera, men 1–0 höll sig till pausvila.

I inledningen av andra perioden så drabbades båda lagen av utvisningar och det tog sedan ett tag för matchen att få fart igen och då var det Leksand som tog tag i taktpinnen. I andra halvan av mellanakten radade Leksand upp läge på läge där Jon Knuts bland annat hade en puck i stolpen, men återigen så grinade det emot för de blåvita då pucken inte letade sig in i nätmaskorna vid någon av chanserna och ettmålsunderläget höll sig perioden ut.

I tredje perioden så gjorde Leksand allt för att komma ikapp. Puckar slängdes in mot mål så gott som hela tiden och ett mål hängde i luften där ett skott från Marek Hrivik bara var centimeter från att styras in. Men istället för en kvittering så kunde Djurgården göra 2–0 i tom kasse med fyra minuter kvar av matchen, vilket i sin tur gjorde att luften gick ur Leksand som alltså fick noll poäng med sig hem trots en bra bortamatch.

Nu på lördag väntar match i Tegera Arena då Rögle kommer på besök.

Arvid Yngvesson