Ellen Jonsson till Leksands IF
Publicerad: 2023-04-19
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den landslagsmeriterade målvakten Ellen Jonsson som närmast ansluter från AIK. Kontraktet gäller över den kommande säsongen, 2023/2024, med option på ytterligare en säsong.

24-åriga Ellen Jonsson kommer ursprungligen från Söderhamn där hon inledde hockeylivet i Ljusne HC. Säsongen 2013/2014 debuterade hon som 15-åring i dåvarande Riksserien med Brynäs IF, och det kom sedermera att bli nio raka säsonger i Brynäs IF där de största framgångarna kom under hennes två senaste säsonger i gävleklubben, 20/21 och 21/22, då det blev dubbla SM-silver för Jonsson och hennes Brynäs. Inför den nyligen avslutade säsongen, 2022/2023, gick Ellen Jonssons karriär vidare med spel i AIK där hon under säsongen vaktade kassen vid 23 tillfällen med kvalet till SDHL inkluderat.

Utöver klubblagsspel har Ellen Jonsson representerat Gästrikland/Hälsingland i två turneringar i Stålbucklan för flickor, Hälsingland i TV-pucken för pojkar och även representerat Sverige vid ett J18-VM, där det blev en bronsmedalj, samt ett A-VM.

Det nyskrivna kontraktet som innebär att Ellen Jonsson ansluter till Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2023/2024, med option på ytterligare en säsong.

Ellen Jonsson om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är otroligt förväntansfull inför att flytta till, och spela för, Leksand och ser framemot att lära känna alla i organisationen och träffa alla spelare och ledare. Jag har fått ett bra och professionellt intryck av föreningen, och det är precis i en sådan förening jag vill vara och utvecklas i. Jag har höga förväntningar på den kommande säsongen och ser fram emot att vi ska komma ihop bra som grupp och kämpa för våra gemensamma mål och samtidigt utvecklas tillsammans.

-Jag skulle beskriva mig själv som en lagspelare som gör allt för laget, och jag en vinnarskalle som alltid ger 100% i alla lägen. Utanför isen är jag väldigt social av mig och jag gillar att bjuda på mig själv för att få andra att skratta.

Leksands IFs sportligt ansvarige på damsidan, Alexander Bröms, om nyförvärvet Ellen Jonsson:
-Att få Ellen till Leksand betyder att vi kommer ha ett starkt målvaktspar kommande säsong. Ellen är en bra karaktär som kommer sprida energi till sin omgivning och vara nyttig även utanför isen. Hon är träningsvillig och vill ta ytterligare kliv för att bli en ännu bättre målvakt vilket vi ska vara högst bidragande till.

Richard Brasar