Clas Ohlson Foundation Arena
Publicerad: 2022-08-05
Partner
Det nya arenanamnet på träningshallen intill Tegera Arena är klart - Clas Ohlson Foundation Arena. – Jätteroligt! Vi har en stor kärlek till bygden, hockeyn och ungdomsidrotten, och den här satsningen ligger helt i linje med det som vi står och arbetar för, säger Dimitri Haid, ordförande för Clas Ohlson Foundation som namnger träningshallen under de kommande tre åren.

Clas Ohlson Foundation instiftades 2017 av medlemmar av familjerna Ek Tidstrand och Haid, ättlingar till Clas Ohlson och tillika ägare i bolaget med samma namn. Stiftelsen är en icke-vinstdrivande, och från företaget Clas Ohlson AB fristående organisation. Stiftelsens syfte är att hedra Clas Ohlsons minne genom att stödja innovation och entreprenörskap i Dalarna, möjliggöra utbildning för unga samt att hjälpa människor i nöd. Det är familjen Ek Tidstrand och Haid som nu har köpt namnrättigheterna till arenan och gett rättigheterna till Clas Ohlson Foundation.

Locker Room Talk

Under den gångna säsongen inledde Leksands IF, med stöd av just Clas Ohlson Foundation och Clas Ohlson AB, ett samarbete med Locker Room Talk, en organisation som arbetar för att skapa en bra attityd och främja jämlikhet hos unga idrottare.
– Vi är självklart väldigt glada över att vara med och stötta Leksands IF i detta viktiga arbete. Jag har själv spelat fotboll och vet hur jargongen i ett omklädningsrum kan vara. Genom den utbildning som Locker Room Talk förmedlar kan vi tillsammans förebygga och uppmärksamma ett felaktigt beteende eller en dålig attityd i tid, vilket naturligtvis är jätteviktigt såväl i sportsliga sammanhang som i samhället i stort, säger Dimitri Haid.

Varför är det viktigt för Clas Ohlson Foundation att namnge just träningshallen?
– Clas Ohlson Foundation Arena används ju främst av ungdomslagen, vilket med tanke på vårt engagemang för just ungdomar självklart passar oss väldigt bra. En av våra viktigaste ståndpunkter är att möjliggöra utbildning för ungdomar, och det gör vi både genom Locker Room Talk samt genom vårt stöd till arenan. Vi gör denna satsning till minne av av Clas Ohlson, som var en väldigt omtyckt och familjär människa. Förhoppningen är att sprida samma känlsa till de som kommer till arenan, förklarar Dimitri, som själv är leksing sedan barnsben.
– Leksands IF betyder väldigt mycket för mig och många andra, inte minst för Leksand som ort. Jag känner mig väldigt stolt när jag ser Clas Ohlson eller Clas Ohlson Foundation tillsammans med Leksands IF.

Invigning den 10 september

Clas Ohlson Foundation Arena kommer att invigas lördagen den 10 september, i samband med damlagets träningsmatch hemma mot MoDo. Ett mer utförligt program för den dagen kommer att kommuniceras ut längre fram, så håll utkik på leksandsif.se samt i våra övriga kanaler.

Patric Skoglund, marknadschef Leksands IF:
– När vi tillsammans började diskutera namnrättigheterna till vår arena, där ungdomarna ofta tränar och spelar sina matcher, kände jag ganska tidigt att det här är något som verkligen matchar samarbetet mellan Leksands IF och Clas Ohlson Foundation. I och med vårt samarbete med Locker Room Talk bygger vi tillsammans något viktigt att jobba kontinuerligt med över tid. Jag är väldigt glad för att vi har hittat ett sådant samarbete med Clas Ohlson Foundation.

Klicka nedan för att se filmen om Locker Room Talk!

Elin Broman