Nathalie Carlsson Mattila till Leksands IF
Publicerad: 2023-07-05
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den 22-åriga backen Nathalie Carlsson Mattila som senast kommer från spel i HV71. Kontraktet gäller över den kommande säsongen, 2023/2024.

Nathalie Carlsson Mattila kommer ursprungligen från Göteborg där hon inledde sitt hockeyspelande i moderklubben Frölunda HC. Under sin ungdomstid varvade hon spel i Frölunda med att representera Hovås HCs damlag i DamEttan och DamTvåan. När det var dags att ta steget till juniornivå gick karriären vidare med spel i Linköping HC där hon kom att representera utvecklingslaget i DamEttan under tre säsonger. Efter juniortiden i Linköping blev IF Troja-Ljungby ny klubbadress under två säsonger innan hon inför den nyligen avslutade säsongen, 2022/2023, tog steget till SDHL då hon skrev på för HV71 där hon under säsongen spelade 34 matcher med slutspelet inkluderat. Utöver klubblagsspel har Nathalie Carlsson Mattila även representerat Göteborg vid fyra turneringar i Stålbucklan (numera TV-Pucken) under sin ungdomstid.

Kontraktet som innebär att Nathalie Carlsson Mattila ansluter till Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2023/2024.

Nathalie Carlsson Mattila om att ansluta till Leksands IF:
-Det kommer bli otroligt kul att få komma till Leksand som är en klassisk och anrik förening. Jag har hört att byn verkligen lever och andas hockey, och det ska bli roligt att få uppleva. Jag längtar tills säsongen drar igång. Det ska bli roligt att få träffa laget och börja bygga på vårt spel inför säsongen. Jag skulle beskriva mig som en stark spelare i det defensiva spelet och jag hoppas kunna bidra med positiv energi till laget på isen, i båset och även utanför isen för att höja och stärka laget till dess bästa punkt.

Alexander Bröms om nyförvärvet Nathalie Carlsson Mattila:
-Vi ser Nathalie som en ung och lovande försvarare som vi vill vidareutveckla i vår miljö. Nathalie har fått känna på SDHL-spel under föregående säsongen och är nu redo att tävla om mer istid. Hon kommer till oss för att ta ytterligare steg i sin utveckling både som hockeyspelare och människa. Vi hälsar Nathalie varmt välkommen till Leksands IF.

Richard Brasar