Tereza Vanišová klar för Leksands IF
Publicerad: 2021-06-29
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med ytterligare ett nyförvärv inför den kommande SDHL-säsongen i form av den tjeckiska forwarden Tereza Vanišová som närmast kommer från spel i NWHL med Boston Pride. Kontraktet med Vanišová gäller över den kommande säsongen, 2021/2022.

25-åriga Tereza Vanišová kommer ursprungligen från Strakonice nära den tyska och österrikiska gränsen. Som ungdomsspelare spelade hon i närliggande IHC Pisek parallellt med seniorspel för HC Plzen och HC Slavia Praha. Inför säsongen 2015/2016 gick karriären vidare på nordamerikansk mark då spel för HTI Stars i CAHS väntade. Efter en säsong i HTI Stars var det dags för ytterligare ett karriärsteg i form av spel i NCAA med University of Maine som kom att bli Vanišovás hemvist i fyra säsonger mellan 2016-2020. Efter tiden i NCAA väntade spel i proffsligan NWHL för Vanišová under den föregående säsongen då hon representerade Boston Pride.

Tereza Vanišovás meritlista och prisskåp är tämligen välfyllt då hon skördat många framgångar tillsammans med sina lag genom åren. Från sina tidiga år i karriären har hon tre segrar i de tjeckiska mästerskapen, och under fjolårssäsongen var hon med att vinna Isobel Cup tillsammans med Boston Pride. På den internationella scenen har hon representerat Tjeckien vid tre J18-VM och sex senior-VM, där hon bland annat varit med att ta ett VM-brons på J18-nivå. Vid A-VM 2017 slutade Vanišová i topp i turneringens skytteliga med sina fem fullträffar.

Det nyskrivna kontraktet med Tereza Vanišová gäller över den kommande säsongen, 2021/2022.

Tereza Vanišová om att ansluta till Leksands IF:
-Det ska bli väldigt kul att få komma till Leksands IF den kommande säsongen, och jag ser mycket fram emot hösten. Jag ser mig själv som en snabb och offensiv spelare, vilket jag vill kunna bidra med även i Leksand. Jag har hört att Leksands IF bär på en stor och fin historik, och jag ser fram emot att lära mig mer om staden och föreningen.

Alexander Bröms om nyförvärvet Tereza Vanišová:
-Tereza är en spännande spelare som har lång erfarenhet av landslagsspel med Tjeckien. Hon har gått college i USA samt även provat på spel i NWHL, så hon kommer till oss med många viktiga erfarenheter. Tereza har sina största styrkor i det offensiva spelet, och vi ser mycket fram emot att hjälpa henne nå nästa nivå i sin karriär hos oss.

Richard Brasar