Véronneau vinnare av Guldhjälmen 21/22
Publicerad: 2022-04-09
Varje säsong får spelarna i SHL rösta fram vinnaren av Guldhjälmen som går till den, i SHL-spelarnas ögon, mest värdefulle spelaren. Priset delas ut av CCM, Magasinet Hockey och C More, och årets vinnare är Max Véronneau.

Max Véronneau har dragit fram som en virvelvind i SHL under säsongen, inte minst med hjälp av sin snabba skridskoåkning och sin näsa för att hitta nätet bakom motståndarmålvakterna. Totalt stod kanadensaren för 60 poäng (34+26) på 51 SHL-matcher under säsongen innan han dessvärre missade slutspelsmatcherna mot IK Oskarshamn på grund av en skada.

I slutet av varje säsong får samtliga spelare i SHL agera jury och rösta fram den spelare de anser vara ligans mest väredefulle spelare. När spelarna sagt sitt efter grundserien säsongen 2021/2022 står det klart att Max Véronneau står som vinnare.

Véronneau själv framhöll flertalet spelare i intervjun med C More Hockey, bland annat Ryan Lasch, Linus Omark och Jonathan Pudas för att nämna några. Det var en glad, men aningen chockad, Véronneau som tog emot priset.

–Det är många som har haft riktigt bra säsonger. Den kunde ha gått till vem som helst av dem. Jag är ärligt talat chockad, sade Veronneau i C More.

Richard Brasar