Berg om matchen mot Frölunda
Publicerad: 2021-08-18
Det blev förlust på straffar i den första matchen i Strömstad Hockey Classic. Detta trots att Leksand hade ledningen mot Frölunda med knappt fem minuter kvar. Backen August Berg menar att laget inte lyckades hålla kylan fram till slutsignalen. -Vi gör några enkla misstag och tar några felbeslut.

Leksand hade långa perioder av riktigt bra spel och 2-0 var inte oförtjänt. Det första målet gjorde Max Veronneau i andra perioden. Kanadensaren hade, strax innan målet, ett friläge tillsammans med kedjekompisarna Nils Åman och Emil Heineman. Kedjan visade upp fin kemi och hade chans på fler mål.
-Nils Åman var näst bäst idag, säger August.
Hans nummer ett är, inte oväntat, målvakten Kasimir Kaskisuo.
-Kasimir står ut ikväll. Han gör fyra raka TV-räddningar och räddar oss långa stunder, säger August glatt.

Caito gör mål i powerplay

I tredje perioden får Leksand ett numerärt överläge och backen Matt Caito gör 2-0 på ett skott från blålinjen. Pucken ändrar riktning på någon (troligen en Frölundaspelare) och går i mål. 194 cm Carter Ashton skymmer målvakten Niklas Rubin från att se var pucken tar vägen. Försvarsspelet var mer stabilt i lagets andra träningsmatch. Patrik Norén var tillbaka och den unge stortalangen Lian Bichsel gjorde en mycket fin backinsats. I boxplay täckte centern Jon Knuts skott som vanligt och laget klarade av samtliga utvisningsminuter. Bättre än mot Djurgården alltså?
-Jo, men om inte Kasimir räddat oss där hade nog Frölunda gjort några mål i powerplay. Så det finns en del att jobba på, säger August bestämt.

Onödig förlust

Frölunda reducerar och kvitterar i slutminuterna av matchen. Så istället för tre poäng blir det förlängning.
-Två enkla misstag. Vi behöver vara mycket mer kalla i ett sånt läge. Vi har inte lyckats hålla lugnet i den här och förra matchen. Om det är bättre att göra misstagen nu och inte under seriespelet? Jo, men vi ska helst inte göra felen alls, säger August kritiskt.

Hur är det att vara tillbaka på isen och spela igen efter sommaruppehållet?
-Jag är grymt taggad och vill göra mitt bästa i varje byte! Det är svinkul att spela, säger den tjugotvååriga backen.
Han är också nöjd med hur fint det är ordnat i Strömstad för lagen.
-Daniel (Olofsson) tar väl om hand om oss så det är kul att komma hit ner och spela.

Nästa match i cupen spelas mot Färjestad på fredag.
-Då blir det vinst, lovar August.

Katharina Dalmalm och Arvid Yngvesson