Skadeuppdatering herrlaget
Publicerad: 2022-02-04
Imorgon är det äntligen dags för SHL-spel för Leksands del igen. Inför matchen rapporterar fysioterapeuten Per-Ivar Andersson om ett ganska ljust skade- och sjukdomsläge i truppen.

När pucken släpps i Tegera Arena imorgon lördag är det första SHL-matchen för Leksands del på två veckor. Under det ofrivilliga uppehållet på grund av coronasmitta i laget har flera spelare saknats och man har inte haft möjligheten att träna som vanligt, men nu har smittostormen lyckligtvis blåst över.

-De som haft covid är samtliga tillbaka i full träning. Efter att man varit smittad har man 2-3 dagar med upptrappande träning utifrån de symptom man haft innan man tillåts träna för fullt, men nu är alla igång efter sjukfrånvaron igen, säger Per-Ivar Andersson.

Ett par spelare, utöver långtidsskadade Johan Fransson och Mattias Ritola, är dock fortfarande inte uttagningsbara för matchspel. Nedan kommenterar Per-Ivar Andersson de spelarna som ännu saknas.

Axel Brage
-Axel drabbades av en underkroppsskada i samband med träning för några veckor sedan som har hållit honom borta från matchspel sedan dess. Axel kör mer och mer på is för varje dag som går och rehabiliteringen går framåt med god fart. Axel kommer inte att vara tillgänglig för morgondagens match mot Linköping, men vi kommer att göra ny utvärdering av hans status under nästa vecka.

August Berg
-August har nått fram till den fas av rehabiliteringen där han tränar tillsammans för fullt med laget med kroppskontakt på träningspassen. Han är dock ännu inte i uttagningsbart skick, men det går framåt hela tiden. August ska ha mycket beröm för sitt idoga arbete under rehabiliteringsperioden så här långt. Han har verkligen tagit tag i grejerna och jobbat stenhårt sedan skadan uppkom. Vi ligger före den initiala tidsplanen för hans skadefrånvaro, och mycket av det är hans egna förtjänst.

Richard Brasar