Förvaltningsrätten upphäver Tillväxtverkets beslut avseende korttidsstöd för Leksands IF Ishockey AB (Publ)
Publicerad: 2022-10-03
Leksands IF
Efter att Leksands IF i december 2021 överklagade Tillväxtverkets beslut att återkräva tidigare utbetalt korttidsstöd har Förvaltningsrätten i Stockholm nu gett bifall till Leksands IF överklagande och upphävt Tillväxtverkets beslut.

Efter att Leksands IF i december 2021 överklagade Tillväxtverkets beslut att återkräva tidigare utbetalt korttidsstöd har Förvaltningsrätten i Stockholm nu (den 29 september 2022) meddelat slutligt beslut genom vilket domstolen huvudsakligen gett bifall till Leksands IF överklagande och upphävt Tillväxtverkets beslut. Skälen för domstolens avgörande är dels att Tillväxtverkets beslut varit bristande eftersom det inte motiverats/förklarats i den utsträckning som krävs för ett negativt myndighetsbeslut, dels för att Tillväxtverket har tillämpat fel jämförelsemånad.

Förvaltningsrättens beslut innebär att ärendet ska återupptas hos Tillväxtverket som ska göra en förnyad prövning av Leksands IF:s rätt till det utbetalda stödet. Det kan därmed konstateras att det huvudsakliga syfte Leksands IF hade med sitt överklagande har uppnåtts och klubben har nu förhoppningar om att Tillväxtverket i sin förnyade prövning kommer komma fram till att klubben har rätt att behålla en stor del av det utbetalda korttidsstödet även om de personer som anställts efter jämförelsemånaden (februari 2020) inte omfattas av rätt till stöd.

Leksands IF kommer nu kontakta Tillväxtverket i syfte att säkerställa att Tillväxtverket vid sin förnyade prövning använder sig av rätt underlag och procentsatser avseende de anställdas arbetstidsminskning vilket klubben befarar blivit fel i Tillväxtverkets tidigare beslut. Eftersom Tillväxtverket inte uttalar sig om handläggningstider kan Leksands IF i nuläget inte uttala sig om när ett nytt beslut från Tillväxtverket kommer att meddelas. Leksands IF kommer att återkomma i frågan så snart det finns något nytt att kommunicera.

Leksands IF