Skadeuppdatering herrlaget
Publicerad: 2022-11-16
På lördag återstartar SHL för Leksands del efter landslagsuppehållet, och det har blivit dags för en uppdatering om skadeläget i truppen tillsammans med Per-Ivar Andersson som även berättar hur man jobbar med spelarna till vardags.

På lördag drar SHL-spelet igång igen för Leksands del när man tar emot Frölunda HC hemma i Tegera Arena. Fysioterapeuten Per-Ivar Andersson har inga problem med att fylla arbetsdagarna med uppgifter, men kan ändå lämna glädjande besked till alla leksingar som ser fram emot matchen.

-I dagsläget är samtliga spelare i herrlaget uttagningsbara för match. Vi har ju haft ett antal spelare på skadelistan, men just nu är alla tillbaka i full träning. En del i rehabiliteringsprocessen är att komma tillbaka i fullt tempo, men all träning fungerar bra för killarna. Det kan givetvis förändras fram till lördag, men som det ser ut just nu är alla redo för spel på lördag.

Ett förebyggande arbete hela tiden

Två av herrlagets spelare, Oskar Lang och Olle Alsing, har under landslagsuppehållet representerat Tre Kronor och där såväl spelat tuffa matcher som haft ett intensivt reseschema. Dessa två spelare har därför fått två dagars extra vila under inledningen av träningsveckan.

-Olle och Oskar har varit lediga måndag och tisdag, men körde för fullt under onsdagen igen. Det blir tuffa matcher och många intryck under en landslagssamling så det behövs lite vila för att dels återhämta kropparna och dels få lite mental vila innan det drar igång med SHL-spel igen, säger Per-Ivar Andersson.

Per-Ivar, eller "Pi" som han kallas, har välfyllda arbetsdagar där det gäller att skapa bästa möjliga förutsättningarna för spelarna utifrån förutsättningarna. De spelarna som är på skadelistan följs upp noggrannt varje dag, berättar han.

-Varje morgon har vi avstämning med de skadade spelarna, i de fallen vi har sådana. Där går vi igenom hur kropparna svarat på deras rehabiliteringsträning och om något förändrats under natten. På samma sätt stämmer vi av med de spelarna efter dagens träning, och utifrån det bestämmer hur vi ska lägga upp träningen både på is och vid sidan av isen för nästa dag och den kommande tiden. Det är en löpande process för varje individ.

Även de spelare som tränar för fullt behöver med jämna mellanrum få förebyggande behandling för att kunna hållas i spel, vilket gör att det ofta är hög belastning på, bland annat, massagebänken.

-Alla spelare har ju olika känningar mer eller mindre hela tiden. Det är en sådan idrott helt enkelt. För de spelarna som inte har skador som påverkar deras deltagande, så att säga, försöker vi hålla kropparna mjuka och redo för träningar och matcher hela tiden. Det kan vara massage, enkla ryggknäckningar och sådant för att förebygga hälsoläget. Mycket av ansvaret ligger hos spelarna själva, att de får säga till om de vill ha hjälp med något. Jag vill inte jaga killarna och fråga hela tiden hur det är med kropparna, då kan det lätt bli att spelarna börjar tänka för mycket. Det är bättre att de kommer till mig om det är något som krånglar så gör vi en undersökning och löser de problemen tillsammans, avslutar Per-Ivar Andersson.

Richard Brasar